0سبد خرید
گلخانه هوشمند چیست

گلخانه محیط تحت کنترلی است که در آن انواع گل و گیاه را پرورش می دهند. امروزه با پیشرفت علم و فناوری تجهیزاتی برای هوشمند سازی گلخانه ها طراحی شده است که با روش های خاصی نیاز گیاهان را به مواد مغذی و آب تامین می کند. در واقع گلخانه هوشمند دارای سیستم و تجهیزاتی است که کنترل دما، آبیاری، کوددهی و ... محصولات را بر عهده دارند و با ایجاد فضایی مناسب به رشد بیشتر گیاهان کمک می کنند.

در گلخانه های قدیمی برای کنترل پارامترهای مختلف از روش های دستی استفاده می کنند که این اندازه گیری ها ممکن است دچار محدودیت و یا خطا شوند. از این رو خسارت های جبران ناپذیری به محصولات وارد می شود. اما هوشمند سازی گلخانه ها این مشکلات را ندارد و با استفاده از برنامه های از پیش تعریف شده و کنترل از راه دور می توان راندمان تولید را افزایش داد. گلخانه هوشمند به گونه ای طراحی می شود که با استفاده از سنسورهای مختلف و فناوری های ارتباطی، اطلاعات محیط را به صورت خودکار جمع آوری و آنالیز می کند و بسته به نوع گیاه، زمان کشت و آبیاری و تغذیه محصولات را به صورت خودکار انجام می دهد. علاوه بر این در گلخانه هوشمند عملیات تهویه، تنظیم روشنایی، سمپاشی و ... با توجه به شرایط گیاهان تنظیم می شود. از این رو کارایی در منابع بهبود پیدا می کند و میزان عملکرد افزایش می یابد. استفاده از گلخانه هوشمند مزایای بسیاری به همراه دارد که بیشتر افراد را به راه اندازی این نوع گلخانه ها ترغیب می کند. ساخت گلخانه هوشمند کاری تخصصی است که افراد ماهر در این زمینه با بررسی شرایط و محاسبات دقیق می توانند آن را طراحی و اجرا کنند.

گلخانه هوشمند چیست و چه امکاناتی دارد؟

امروزه تکنولوژی نقش اساسی در صنایع مختلف دارد و صنعت کشاورزی نیز از این قضیه مستثنی نیست. در واقع استفاده از تکنولوژی روش های جدیدی برای اداره و کنترل گلخانه ها به وجود آورده که عملکرد گلخانه را بهبود می بخشد. از این رو کاربرد گسترده ای در صنایع کشاورزی پیدا کرده است. هوشمند سازی گلخانه یکی از روش های نوین برای بهبود عملکرد گلخانه ها است که مورد توجه بیشتر افراد واقع شده است. گلخانه هوشمند دارای تعدادی سیستم و سنسور است که شرایط را برای کنترل کامل محیط گلخانه فراهم می کند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره ی بهترین سیستم گرمایشی گلخانه را بخوانید.

گلخانه هوشمند چیست و چه امکاناتی دارد؟

گلخانه هوشمند امکانات بسیاری دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است.

  • کنترل دما با استفاده از ترموستات هوشمند و سنسور دما
  • کنترل رطوبت خاک و هوای گلخانه با استفاده از سنسور رطوبت
  • تنظیم و کنترل آبیاری و کوددهی با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند
  • استفاده از دتکتور و سنسور دی اکسید کربن برای کنترل میزان غلظت گاز Co2
  • تنظیم نور و سایه با استفاده از سایه بان های هوشمند و سنسور نور

مزایای گلخانه هوشمند چیست؟

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد گلخانه هوشمند مزایای بسیاری دارد که قبل از راه اندازی و اجرای آن بهتر است با این مزایا آشنایی داشته باشید. از این رو در زیر به برخی از مزایای گلخانه هوشمند اشاره شده است.

  • کنترل از راه دور: مهم ترین مزیتی که گلخانه هوشمند دارد کنترل و تنظیم شرایط محیطی از راه دور است. در واقع با هوشمند سازی گلخانه دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست و تنها با استفاده از گوشی یا کامپیوتر می توان کارهای لازم را انجام داد.
  • امکان زمان بندی و برنامه ریزی: این مزیت گلخانه هوشمند سبب شده محبوبیت ویژه ای بین عموم پیدا کند و اکثر افراد تمایل به راه اندازی گلخانه هوشمند داشته باشند. با این قابلیت، دیگر خاموش یا روشن بودن تجهیزات اهمیتی ندارد و سیستم های هوشمند بر اساس برنامه‌ای که از قبل برای آن تعیین شده به طور خودکار تمامی کارها پیش می روند.

مزایای گلخانه هوشمند چیست؟

  • تقویت آبیاری و کوددهی: با استفاده از گلخانه هوشمند، کشاورزان می توانند شرایط محصول را کنترل کنند و با توجه به نیاز گیاهان، آبیاری و کوددهی را انجام دهند. از این رو بازده محصولات به حداکثر خود می رسد. در واقع با این کار سیستم های هوشمند به صورت خودکار در زمانی که محصول به مواد غذایی یا آب نیاز دارد، نیاز آن را برطرف می کند.
  • کنترل عفونت و جلوگیری از شیوع بیماری: یکی از چالش های اساسی بین کشت های گلخانه ای، شیوع و گسترش بیماری های گیاهی است که می تواند خسارت های زیادی به محصولات وارد کند. اما با استفاده از سیستم های هوشمند، داده های مربوط به محیط گلخانه ای، ویژگی های آب، هوای خارجی، نوع خاک و ... مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت وجود آفت و قارچ ها با روشی مناسب و با کمترین هزینه به درمان محصولات می پردازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به گلخانه هوشمند و مزایای آن با کارشناسان ما در نیکاسان تماس حاصل فرمایید.

 

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن