0سبد خرید
ارتفاع استاندارد لوله بخاری از کف

بخاری گازی توسط گاز شهری اقدام به تولید گرما و انتقال آن به تمام فضای خانه می‌کند. اما، این بخاری ها باید منوکسیدکربنی که توسط سوختن گاز طبیعی تولید می‌شود را از طریق دودکش به بیرون انتقال دهند؛ در غیر این صورت افراد دچار مسمومیت و حتی مرگ می‌شوند. دودکش‌ها تنها راه ارتباطی بخاری‌های گازی با محیط بیرون هستند؛ از این رو، هنگام نصب آنها باید نهایت دقت را به خرج داد. مهمترین مسئله در نصب بخاری گازی توجه به ارتفاع لوله بخاری از کف تا خروجی دودکش است. طبق آمار و تجربه ارتفاع لوله بخاری از کف تا محل خروج نباید کمتر از 120 سانتی متر و بیشتر از 2 متر باشد.

برای ویدئوهای کاربردی و آموزشی از دیگر صفحه‌های نیکاسان از طریق لینک‌های زیر دیدن فرمایید:

صفحه آپارات

صفحه یوتیوب

صفحه اینستاگرام

ارتفاع دریچه لوله بخاری از کف اتاق

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم ارتفاع استاندارد لوله بخاری از کف تا دریچه باید بین 120 الی 200 سانتی متر باشد. با این اوصاف ارتفاع دریچه اصلی بخاری تا کف نباید بیش از 30 سانتی متر باشد. بنابراین، ارتفاع دریچه خروجی دیوار تا کف اتاق را باید حدود 150 سانتی متر در نظر گرفت.

اندازه لوله بخاری باید مطابق با استانداردهای تعیین شده از سوی کارشناسان باشد. به طور استاندارد یک لوله بخاری با قطری 2.5 سانتی متری باید دارای طولی معادل با 45 الی 50 سانتی متر باشد. در واقع هر چه طول لوله رابط از رقم 45 سانتی متر بیشتر باشد، باید متناسب با آن ارتفاع کل دودکش را افزایش داد. به یاد داشته باشید که کلاهک یا همان رابط لوله بخاری نباید از جنس حلبی باشد. زیرا این امر می‌تواند در عملکرد آن تاثیر منفی بگذارد. بهتر است از کلاهک های گالوانیزه استفاده نمود.

ارتفاع دودکش از کف بام

ارتفاع دودکش از کف بام نباید بیشتر از 1 متر باشد. چراکه ممکن است مونوکسیدکربن نتواند از دورن لوله خارج شود. هر چه ارتفاع دودکش تا کف بام بیشتر باشد، احتمال برگشت مونوکسیدکربن به داخل لوله بخاری بیشتر می‌شود. 

ارتفاع دودکش از کف بام

نکات مهمی که هنگام نصب دودکش بخاری گازی باید به آن ها توجه شود، عبارتند از:

  • استفاده از بخاری‌های دارای نشان و دودکش‌های استاندارد
  • اطمینان از بسته نبودن مسیر دودکش بخاری
  • تهیه دودکش و کلاهک مناسب برای هر یک از بخاری‌های گازی به صورت مجزا
  • قطر لوله دودکش در خروجی ساختمان را بزرگتر یا برابر با قطر لوله خروجی بخاری گازی در نظر بگیرید.
  • درزهای لوله بخاری را مسدود کرده و آن را سفت در دیوار فرو کنید.
  • از داغ بودن دودکش ها اطمینان حاصل کنید.
  • باز کردن راهی برای تهویه هوا
  • عدم قرار دادن لوله‌بخاری در مجاورت پرده یا اشیای قابل اشتعال
  • یک نکته قابل توجه را هرساله چک کنید و آن، بررسی کلاهک لوله است؛ مراقب باشید پرنده‌ها درون کلاهک لانه درست نکرده باشند که این امر هم باعث جلوگیری وخارج شدن مونوکسید از لوله می‌شود.

بهتر است برای نصب دودکش و راه اندازی تأسیسات گرمایشی بخاری از متخصصین امر کمک بگیرید. درست است که نصب لوله بخاری کاری آسان است، اما بسیاری از افراد با همین تصور لوله ها را اشتباه نصب کرده و جان خود را از دست داده‌اند. استشمام منوکسیدکربن می‌تواند مشکلات جدی و متعددی را برای افراد به وجود آورد که خطرناک ترین آن مرگ است. به یاد داشته باشید که حتما مسیر خروجی دودکش را با کلاهک بپوشانید تا چیزی مانع خروج منوکسید کربن از دودکش نشود.

سایت معتبر نیکاسان یکی از فروشندگان محصولات گرمایشی از برندهای معتبر در سطح کشور است و امر ارسال آن را به سراسر کشور تسهیل کرده است

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن