0سبد خرید
انواع سیستم های تبخیری

خنک کننده تبخیری فرآیندی است که با استفاده از ایجاد بخار آب در جریان هوا، درجه دمای هوای را کاهش می دهند. همینطور که آب تبخیر می شود انرژی هوا از بین می رود و باعث می شود که درجه دما پایین بیاید. در هنگام کار با سیستم های خنک کننده تبخیری دو درجه دما اهمیت دارد: درجه دمای مرطوب و درجه ها ی خشک.

  • درجه دمای خشک: درجه دمایی است که ما معمولا به عنوان درجه دمای هوا در نظر میگیریم، درجه دمایی که با استفاده از یک ترمومتر در معرض جریان هوا اندازه گیری می شود.
  • درجه دمای مرطوب: پایین ترین درجه دمایی است که می توان فقط با تبخیر آب بدست آورد. درجه دمایی که احساس می کنید پوست تان مرطوب است و در معرض هوا ی متحرک یا باد قرار گرفته است.

درجه دمای مرطوب برخلاف درجه دمای خشک نشانه مقدار رطوبت موجود در هوا است. درجه دمای هوای مرطوب را می توان بوسیله کنترل با ایستگاه آب و هوایی محلی تان یا بوسیله یک رطوبت سنج مکشی، یک هواسنج گردان یا یک رطوبت سنج الکترونیکی تعیین کرد. رطوبت سنج های حباب خیس دارای دو ترمومتر در معرض یک جریان هوای یکسان هستند. انتهای یکی از ترمومترها با یک فتیله مرطوب پوشیده شده است طوری که آب فتیله تبخیر می شود. درجه دمای ترمومتر تا درجه دمای مرطوب کاهش می یابد. ترمومتر دیگر مستقیما در معرض جریان هوا قرار دارد و درجه دمای خشک را اندازه می گیرد. تفاوت میان رطوبت سنج گردان و یک رطوبت سنج مکشی، نوع و رو ش ایجاد جریان هوایی است که در معرض آن قرار می گیرد. یک رطوبت سنج گردان روی یک دستگیره مفصلی نصب شده و به سرعت میچرخد در حالی که رطوبت سنج مکشی از یک فن کوچک برا ی حرکت هوا استفاده میکند.

انواع سیستم های تبخیری

رایج ترین عبارت برای اندازه گیری مقدار رطوبت هوا رطوبت نسبی است. رطوبت سنج های الکترونیکی دستی که رطوبت نسبی را نشان میدهند مناسب تر و آسان تر از رطوبت سنج های حباب خیس هستند با این حال، درجه دمای مرطوب درجه دمای مفیدتری برا ی سیستم های خنک کننده تبخیری هستند چون مستقیما درجه دمایی که در آن هوا با خنک کننده تبخیری خنک می شود را تعیین می کند. برخی رطوبت سنج های الکترونیکی یک گزینه برای نشان دادن درجه دماهای مرطوب دارد. همچنین جدول ها و نمودارهای شناخته شده به عنوان نمودارهای رطوبت سنجی در دسترس هستند تا درجه دمای مرطوب را بر اساس درجه دمای خشک و رطوبت نسبی محاسبه کنند. بسته های نرم افزاری نیز برای محاسبه درجه دمای مرطوب در دسترس هستند. این نکته را هم باید بگوییم که رطوبت سنج های الکترونیکی دائما درجه بندیشان به هم می خورد و باید همواره با استانداردها کنترل شود. بهترین زمان اندازه گیری درجه دمای مرطوب برای محاسبه عملکرد بالقوه خنک کنندگی سیستم های خنک کننده تبخیری، بعدازظهر است. این زمانی است که درجه دمای خشک در اوج است چون اشعه خورشیدی و درجه دماهای خارجی در بالاترین مقدار خود هستند همچنین در این زمان تفاوت میان درجه دمای خشک و درجه دمای مرطوب در بالاترین حالت است و ماکزیمم پتانسیل برای خنک شدن وجود دارد. با یک سیستم کارآمد باید بتوان درجه دمای هوای ورودی به گلخانه و مرغداری را تا 4-3 درجه فرنهایت از درجه دمای مرطوب پایین آورد.
به خاطر داشته باشید این درجه دما در سرتاسر مسیر نخواهد بود همینطور که هوا از میان سالن ها حرکت می کند تا از طریق فن ها خارج شود، گرمای خورشیدی را جمع میکند طوری که هوای خروجی تقریبا 8-7 درجه فارنهایت بالاتر از هوای ورودی خنک شده است. در یک سیستم ضعیف درجه دمای هوای خروجی حتی میتواند فراتر از درجه دمای محیط برود.

رایج ترین شیوه خنک کنندگی تبخیری در گلخانه یا مرغداری

مبنای هر سیستم خنک کننده تبخیری، تبخیر آب به صورت یک جریان هوا است. رایج ترین شیوه خنک کنندگی تبخیری در یک گلخانه یا مرغداری استفاده از سیستم پد سلولزی و هواکش است. خنک ترین ناحیه گلخانه و مرغداری در مجاورت پد سلولزی خنک کننده تبخیری است همینطور که این هوای خنک شده در عرض گلخانه و مرغداری حرکت میکند گرما را به خود می گیرد طوری که خروجی گرم تر از هوای داخل است. یما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سیستم خنک کننده تبخیری با ما در نیکاسان همراه شوید.

رایج ترین شیوه خنک کنندگی تبخیری در گلخانه یا مرغداری 

سیستم های خنک کننده تبخیری پد سلولزی و هواکش

این سیستم ها دارای هواکش های خروجی در یک انتهای گلخانه و مرغداری یک پمپ گردش آب در یک پد سلولزی متخلخل در دیگر انتهای گلخانه هستند. در سیستم خنک کننده پد و فن آب از میان لوله ها جریان دارد و توسط پد سلولزی ، اطراف لوله ها جذب یا زهکشی می شود. مخزن باید به اندازه کافی بزرگ باشد که بتواند زمانی که پمپ خاموش می شود همه آب تخلیه شده را نگه دارد. اگر همه دریچه ها و درها بسته باشند وقتی که هواکش ها کار می کنند هوا از طریق پدهای سلولزی مرطوب کشیده میشود و آب بخار می شود. طوری که هر گالن آب که تبخیر می شود 8100 BTUs از انرژی گرمایی هوا توسط آب در طی تغییر از مایع به بخار جذب می شود. گرفتن انرژی هوا، درجه دمای هوای ورودی به گلخانه را پایین می آورد. هوا بلافاصله پس از عبور از پدها در پایین ترین درجه دمای خود خواهد بود. همینطور که هوا از میان گلخانه عبور می کند و به سمت هواکش ها می رود گرمای اشعه های خورشیدی، گیاهان و خاک را جمع می کند و درجه دمای هوا کم کم بالا می رود. همینطور که هوا از میان گلخانه عبور می کند افزایش درجه دما یک تدرج دما در طول گلخانه ایجاد می کند، پدهای اطراف به خنک ترین حالت و هواکش ها به گرم ترین حالت می رسند.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن