0سبد خرید
علت برگشت هوا از لوله بخاری

از جمله مسائل بسیار مهم با شروع فصل سرما، لوله های بخاری و دوکش‌ها می‌باشند که باید کنترل گردند تا از برگشت هوا به داخل بخاری و خانه جلوگیری شود. در این مقاله به صورت خلاصه به دلایل برگشت هوا از لوله بخاری پرداخته می شود تا از بروز این مساله جلوگیری شود زیرا بسیار خطرناک بوده و سبب از دست رفتن جان افراد می‌شود اما به راحتی می‌توان از بروز این اتفاقات جلوگیری کرد. برای خرید سیستم گرمایشی و با کیفیت بالا می‌توانید از طریق سایت نیکاسان اقدام کنید و محصول را به راحتی درب منزل دریافت کنید. در ضمن برای مشاوره با کارشناسان ما، با شماره‌های داخل سایت تماس بگیرید.

برای ویدئوهای کاربردی و آموزشی و خرید مطمئن‌تر از دیگر صفحه‌های نیکاسان از طریق لیک‌های زیر دیدن فرمایید:

صفحه آپارات

صفحه یوتیوب

صفحه اینستاگرام

انواع مختلف لوله بخاری

به صورت کلی دو نوع دودکش ساده و دودکش خرطومی شکل در بازار موجود می باشد که از جنس فلز گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. لوله‌های ساده را با استفاده از اتصالاتی همانند زانو و سه راهی به هم متصل می‌کنند در حالی که لوله‌های خرطومی شکل به اتصالات کمتری نیاز دارند ولی دودکش های خرطومی شکل از نظر سازمان استاندارد مورد تایید نمی‌باشند. در شکل زیر نمونه‌ای از لوله‌های بخاری و اتصالات آنها نشان داده شده است.

انواع مختلف لوله بخاری

دلایل برگشت هوا از لوله بخاری

دلایل متعددی در برگشت هوا از محصولات گرمایشی مانند لوله‌های بخاری وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند:

  • طراحی غیر اصولی و عدم توجه به استانداردهای موجود در این زمینه و احتراق ناقص در بخاری
  • عدم تهویه مناسب که سبب می شود جریان هوا از طریق لوله بخاری، از بیرون به داخل خانه برگردد
  • عدم اتصال مناسب سایر قسمت های دودکش که سبب ورود گاز ایجاد شده از فرآیند سوخت به داخل می شود، نمونه ای از اتصالات نامناسب در شکل زیر نشان داده شده است.
  • سردی بیش از حد هوا نیز سبب ایجاد اختلال در تهویه گاز می شود مخصوصا زمانی که از دودکش نامرغوب (ورق با ضخامت کمتر از 0.6 میلی متر) استفاده شده باشد برگشت هوا بیشتر رخ می دهد.
  • عدم استفاده از کلاهک مناسب در قسمت خروجی لوله بخاری که باید به شکل H باشد تا تهویه هوا به صورت مناسب انجام شود، هم چنین ارتفاع این لوله مهم است و باید از 100 سانتی‌متر نسبت به کف بام بیشتر باشد. نمونه‌ای از کلاهک مناسب در شکل زیر نشان داده شده است.
  • در صورت باز بودن کانال کولر جریانی معکوس ایجاد می‌شود و دود از دودکش به خانه بر می‌گردند، هم چنین بسته بودن محیط نیز سبب کاهش اکسیژن مورد نیاز شده که باعث کاهش کارایی بخاری در انجام احتراق می‌شود.
  • عدم عایق شدن مناسب فضای عبوری دودکش تا سقف و همچنین بزرگ بودن طول افقی لوله بخاری که ناشی از قرار گرفتن بخاری در محل نامناسب است.

برگشت هوا از لوله بخاری مساله بسیاری مهمی است که نیازمند توجه بسیار است، متاسفانه هر ساله شاهد وقوع این مساله و از دست رفتن جان افراد زیادی هستیم. اما با رعایت نکات ایمنی و استانداردهای موجود می‌توان به راحتی مانع رخ داد این موضوع شد.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن