0سبد خرید
معایب پد سلولزی گلخانه ای

به صفحه‌های ضخیم موج‌داری که از جنس کاغذ کرافت هستند و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند، پد سلولزی می‌گویند. کاغذهای کرافت از چوب تنه‌ی درختان ساخته شده و بدلیل مقاومت بالا، در خیاطی‌ها به عنوان کاغذ الگو مورد استفاده قرار می‌گیرند. پد سلولزی برای سیستم سرمایش گلخانه‌ها به کار می‌رود و از این رو دارای اهمیت زیادی برای صاحبان صنایع می‌باشد. با این وجود استفاده از این پدها دارای مسائلی هم بوده، از این رو در این مقاله قصد داریم به معایب پد سلولزی گلخانه‌ای بپردازیم. برای خرید قاب پد سلولزی گلخانه می توانید به سایت نیکاسان مراجعه کنید. 

همه چیز درباره پد سلولزی گلخانه

پد سلولزی یا همان سیستم پد و فن گلخانه، به عنوان یک سیستم سرمایشی خنک سازی در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها به کار می‌رود. استفاده از این سیستم در مناطق گرم و خشک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. طرز کار سیستم سرمایشی به این صورت عمل می‌کند که با مکش هوای گرم و خشک بوسیله‌ی فن اگزاست و عبور آن از روی پدها، این هوا را به خارج انتقال داده و سبب خنک کاری فضای گلخانه یا مرغداری می‌گردد. اساس کار این سیستم رطوبتی بوده و به این دلیل به آن خنک کننده رطوبتی نیز می‌گویند. لازم به ذکر است که پد سلولزی را به صورت عمودی بر روی دیوارهای گلخانه و در جهت طولی و عرضی نصب می‌کنند. علاوه بر آن برای انجام عمل هواگیری باید طول لوله را در هر 6 سانتیمتر با مته سواخ کرد و همچنین برای جمع‌آوری آب‌های اضافی، از قاب‌هایی که در زیر پد سلولزی قرار گرفته شده جهت نگهداری و بازگردانی آن به سیستم استفاده می‌شود. فن‌های اگزاست در مقابل پد سلولزی قرار گرفته شده‌اند و در زمان کار سبب خلا در محیط گلخانه گشته و باعث عبور هوا از داخل پدهای مرطوب سلولزی می‌گردند. با عبور هوا از این صفحات مرطوب، رطوبت تبخیر شده و موجب جذب حرارت هوا می‌شود و این امر به خنک‌تر شدن هوای خروجی کمک می‌کند. بنابراین هوای گلخانه خنک می‌ماند. عرض پدهای سلولزی از بلوک‌هایی با عرض 60 سانتیمتر و ارتفاع 1، 1.5 و 2 متر تولید می‌شود. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که پد سلولزی گلخانه، با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، نوع محصولات کشت شده و ارتفاع گلخانه تعیین خواهد شد. پدهای سلولزی که ضخامت 10 سانتیمیتر دارند، بیشترین کاربرد را داشته و پس از آن پدها با ضخامت 15 سانتیمتر مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرند.

همه چیز درباره پد سلولزی گلخانه

درست است که استفاده از پدهای سلولزی مزایای زیادی داشته و کارایی آن قابل تحسین است، اما بهتر است به چند مورد از معایب پد سلولزی گلخانه‌ای نیز اشاره کرده و با آن ها آشنا شویم. به طورکلی استفاده از سیستم‌های سرمایش تبخیری سبب مصرف آب و برق می‌گردند. همینطور با سوراخ شدن پد گلخانه‌ای، هوا وارد آن شده و موجب تماس کمتر بین آب و هوا می‌گردد و درنتیجه راندمان کارایی پد کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که در مناطقی با رطوبت بالا، سیستم سرمایشی کارایی نداشته ولی در مناطق گرم و خشک، سیستم سرمایشی تبخیری قادر خواهد بود بهترین عملکرد خود را ارائه دهد. برای جلوگیری از شوره زدن پدهای سلولزی باید هر دو هفته یکبار اقدام به تعویض آب کولر کرده در غیر این صورت پدها شوره زده و باید عوض گردند. از کولرهای سلولزی به دلیل نیاز به مراقبت زیاد نمی‌توان در مناطقی که آب شور دارند استفاده کرد، همینطور قیمت پدهای سلولزی از پوشال‌ها بیشتر بوده ولی بطور کلی به علت طول عمر بالا مقرون بصرفه هستند.

نگهداری از پد سلولزی و جلوگیری از معایب آن

برای بهره بردن از مزایا و به سبب جلوگیری از معایب پد سلولزی گلخانه‌ای بهتر است با روش‌های نگهداری این محصول بیشتر آشنا شویم.

  • باید از ورود هوا به داخل گلخانه و ورود هرگونه کود شیمیایی به داخل مخزن آب جلوگیری به عمل آورده و هر 3 هفته یکبار اقدام به تعویض آب مخزن کنیم، زیرا کیفیت آب در افزایش عمر پدهای سلولزی بسیار موثر است. بهتر است بعد از فصل‌های گرم سال، پدها را شستشو داده و آب سیستم سرمایشی را تخلیه کنیم و رسوب ایجاد شده بر روی سطح خارجی را جدا نماییم.
  • از تعداد دفعات روشن و خاموش کردن سیستم پرهیز کنید. همینطور سیستم سرمایشی باید دور از تابش خورشید قرار بگیرد و در غیر این صورت نیاز است که برای آن سایبان نصب شود، همچنین باید از باز و بسته کردن غیر ضروری درب‌های گلخانه خودداری گردد.
  • همانطور که گفته شد، در مناطق شرجی و دارای رطوبت بالا سیستم پد و فن قادر به تبخیر آب از روی پوشال‌ها نخواهد بود. برای برطرف کردن این مسئله باید فن‌های قوی در گلخانه نصب کرده تا هوا بتواند همیشه در گردش باشد. در نتیجه هوای گرم گلخانه خارج شده و هوا مقداری خنک می‌شود.

نگهداری از پد سلولزی و جلوگیری از معایب آن

محل قرارگیری پد سلولزی گلخانه

پد سلولزی گلخانه باید روی دیوار گلخانه که جهت باد غالب به طرف آن بوده نصب گردد و به این صورت در جریان یافتن هوای طبیعی به داخل پدها کمک شود. همچنین برای بهره بردن از کارایی حداکثر این سیستم، باید فاصله‌ی بین پد سلولزی و فن بین 30 تا 50 متر باشد. به علت مجاورت دائمی پدهای سلولزی با آب، ممکن است املاح آب روی پدها رسوب کنند و برای پیشگیری از این اتفاق باید از فیلتر در داخل مخزن آب استفاده کنیم. علاوه بر آن می‌توانیم در پایان فصل، پد سلولزی را شستشو دهیم. برای شستشو پد سلولزی باید از فشار ملایم آب استفاده کنیم تا به بافت پد آسیب نرسد. برای تامین آب پد سلولزی بهتر است که از آب‌ شهری استفاده شود، چون استفاده از آب‌های سطحی به علت داشتن جلبک یا املاح معدنی منجر به تجمع رسوبات شده و برای اینکار مناسب نمی‌باشند.

یک پیشنهاد

با توجه به موارد گفته شده درمورد معایب پد سلولزی گلخانه‌ای باید اعتراف کنیم که این پدها کارایی و راندمان بالایی داشته و در خنک کردن و تهویه‌ هوای مطبوع بسیار موثر هستند و خوشبختانه شرکت نیکاسان با ارائه نوع باکیفیت این سیستم و حذف واسطه‌ها منجر به عرضه این محصول با قیمتی مناسب به مشتریان محترم شده است. مشاوران نیکاسان همواره آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند. 

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن