0سبد خرید
آبگرمکن خورشیدی چگونه کار میکند

آبگرمکن خورشیدی نوعی آبگرمکن خانگی است که با کمترین هزینه آب گرم منزل شما را تأمین می‌کند. آبگرمکن خورشیدی از تابش یا نور خورشید به عنوان سوخت استفاده می کند و آب موجود در مخزن را گرم می‌کند. به طور کلی، آبگرمکن‌های خورشیدی دارای کالکتور خورشیدی، مخزن ذخیره‌ سازی آب و پمپ گردشی هستند. این نوع آبگرمکن از کارایی ساده‌ای برخوردار است و روی سقف آبگرمکن‌های خورشیدی کالکتور نصب می‌شود که وظیفه جذب نور خورشید را بر عهده دارد. کالکتور پس از جذب نور خورشید، این انرژی را به گرما تبدیل می‌کند. گرمای تولید شده به وسیله پمپ گردشی وارد مخزن ذخیره سازی آب می‌شود. این کار به وسیله تنظیم کننده حرارتی انجام می‌پذیرد. با توجه به این‌که آبگرمکن خورشیدی به هیچ منبع تغذیه‌ای متصل نیست، سوئیچ خاموش و روشن ندارد و به طور خودکار به گرم کردن آب می‌پردازد. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت و مشخصات انواع آبگرمکن خورشیدی با کارشناسان نیکاسان تماس بگیرید.

آبگرمکن خورشیدی چگونه کار میکند

طرز کار آبگرمکن خورشیدی چگونه است؟

آبگرمکن خورشیدی براساس نوع کالکتور و سیستم گردشی که به آن تجهیز شده است، عمل می‌کند. طرز کار آبگرمکن خورشیدی براساس کالکتور تخت خورشیدی، سیستم مخزن و کالکتور خورشیدی لوله خلاء است.

  1. کالکتور تخت خورشیدی: این نوع کالکتور یکی از رایج‌ترین کالکتورهای مورد استفاده در آبگرمکن‌های خورشیدی است. سطح جذب کالکتور تخت صاف و گسترده است که در جذب بیشتر نور خورشید تأثیر می‌گذارد. بر روی این سطوح تخت شیشه‌ای ضخیم قرار دارد که باعث جذب بیشتر نور می‌شود و به عنوان مانعی برای جلوگیری از خارج شدن نور از کالکتور عمل می‌کند. این نوع کالکتور دارای لوله‌های متصل به مخزن است که از طریق گرم شدن و انتقال حرارت باعث گرم شدن آب می‌شوند.
  2. سیستم مخزن: سیستم مخزن که به عنوان سیستم‌ دسته‌ای شناخته می‌شود، ترکیب شده از یک تا چند مخزن و یا لوله‌های تیره‌ای است که در جعبه‌ مستطیلی عایق دار قرار می‌گیرندو پس از این که آب سرد از کالکتور خورشیدی عبور می‌کند و کمی گرم می شود وارد آبگرمکن می‌شود.
  3. کالکتور خورشیدی لوله‌ خلاء: این نوع کالکتور دارای سطح جذب دراز و نازک است که داخل لوله شیشه‌ای جاسازی شده است. دلیل نامگذاری این کالکتور به لوله خلاء این است که هوای داخل لوله‌های تخلیه می‌شود و فضای مناسب برای ایجاد حرارت فراهم می‌کند. به طور کلی عملکرد کالکتور خورشیدی لوله‌ خلاء با نحوه عملکرد فلاسک یکسان است. این نوع کالکتور دارای لوله‌های شفاف باریک است که به موازات هم و متصل به یک پره قرار گرفته‌اند. پره بکار رفته در این نوع کالکتور علاوه بر جذب نور خورشید مانع از کاهش حرارت می‌شود.
  4. کالکتور سهموی: این نوع کالکتور که به شکل بشقاب طراحی شده است که نور خورشید را روی یک جاذب متمرکز می‌کند. به طور کلی این نوع کالکتور در آبگرمکن‌های خورشیدی خانگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیشتر مصرف صنعتی دارد.

طرز کار آبگرمکن خورشیدی چگونه است؟

انواع آبگرمکن‌خورشیدی

آبگرمکن خورشیدی براساس عملکرد به آبگرمکن‌های خورشیدی ترموسیفونی، آبگرمکن خورشیدی تحت فشار و آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی تقسیم بندی می‌شوند:

  1. آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی: این نوع آبگرمکن که با از طریق اصل ترموسیفون کار می‌کند. در این روش، یک مخزن آب دوجداره بر روی کالکتور خورشیدی قرار داده می‌شود و بین جداره دوم لوله‌های داخلی کالکتور تعبیه می‌شوند. پس از این‌که سطوح جذب نور خورشید را جذب می‌کنند، جریان سیال ایجاد شده میان مخزن و کالکتور جریان پیدا می‌کند که در نهایت منجر به گرم شدن آب داخل مخزن می‌شود. لازم به ذکر است که در این نوع آبگرمکن خورشیدی پمپ استفاده نمی‌شود و عملکرد آن تنها از طریق نور خورشید انجام می‌شود.
  2. آبگرمکن خورشیدی تحت فشار: این نوع آبگرمکن برای جابه‌جایی سیال از سیستم بسته استفاده می‌کند. از ویژگی‌های آبگرمکن خورشیدی تحت فشار می‌توان به برخورداری از پمپ و مخزن ذخیره داخلی اشاره کرد. به طور کلی، این نوع آبگرمکن از عملکرد پیچیده‌ای برخوردار نیست که باعث می‌شود استفاده از آن بسیار ساده باشد. برای استفاده از این آبگرمکن خورشیدی تحت فشار فقط کافی است آن را در مکان بسیار مناسبی نصب کرد و از خدمات آن استفاده کنید. این نوع آبگرمکن از بازدهی بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر موارد ذکر شده، این نوع آبگرمکن هزینه نگهداری و تعمیر بسیار ناچیزی دارد، تنها کافی است گرد و خاک روی آبگرمکن به طور مکرر پاک شود.
  3. آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی: این نوع آبگرمکن به وسیله سیستم نور خورشید و مبدل حرارتی آبی که در داخل مخزن تعبیه شده است، کار می‌کند. لازم به ذکر است که این نوع آبگرمکن تنها زمانی کار می‌کند که حرارت کافی از خورشید دریافت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره چگونه کارکردن آبگرمکن خورشیدی با کارشناسان نیکاسان در ارتباط باشید. نیکاسان فروشگاه معتبری است که انواع آبگرمکن خورشیدی با کیفیت را به مشتریان عرضه می کند.

 

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن