0سبد خرید
تفاوت پمپ بشقابی و محیطی

تامین آب از موارد مهمی است که در هر خانه و ساختمانی باید به آن توجه ویژه ای شود، با توجه به افزایش جمعیت و بیشتر شدن خانه های آپارتمانی موضوع فشار آب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در بیشتر مواقع برای رفع مشکل کم فشاری آب از انواع پمپ استفاده می شود، پمپ محیطی و بشقابی از مهم ترین این پمپ ها می باشند که هر کدام طراحی خاص خودشان را دارند اما در کنار این پمپ ها انواع دیگری نیز وجود دارند اما به طور کلی کاربرد همه این پمپ ها افزایش فشار آب می باشد. مطلب زیر توسط نیکاسان با هدف بررسی تفاوت های پمپ بشقابی و پمپ محیطی تهیه شده است. 

خاصیت های پمپ بشقابی 

این پمپ ها را سانتریفیوژ نیز می گویند زیرا با استفاده از نیروی گریز از مرکز سبب افزایش فشار آب یا سیالات می شوند، این پمپ ها بسیار پرکاربرد هستند و طرفداران فراوانی دارند به گونه ای که 95% مصارف خانگی و صنعتی از این پمپ می باشد، سادگی، هزینه پایین نگهداری، تعمیرات و ... از خصوصیات بارز این پمپ ها است. طراحی این پمپ به صورتی می باشد که از یک یا چند پروانه ساخته شده که پره ها منحنی شکل روی آن ها قرار گرفته اند، چرخش پروانه ها و پره ها سبب به وجود آمدن نیروی گریز از مرکز می شود و آب داخل پمپ را با افزایش فشار خارج می کند.

انواع پروانه های پمپ بشقابی:

  1. پروانه بسته
  2. پروانه نیمه باز
  3. پروانه باز

هر کدام از این پروانه ها طراحی خاصی دارند که با توجه به این طراحی ها می توان راندمان پمپ را تعیین کرد.
یکی از مشکلات اساسی پمپ بشقابی، پر بودن داخل پمپ از آب است و در صورت وجود هوا عملکرد پمپ بشقابی افت می کند.

خاصیت های پمپ محیطی

از نظر شکل ظاهری این پمپ ها شباهت بسیاری به پمپ های بشقابی دارند با این تفاوت که پمپ های محیطی از نوع توربینی هستند و ساختارشان به گونه ای می باشد که در دبی های پایین نیز امکان افزایش فشار بالای آب وجود دارد.
دو طرف پروانه پمپ محیطی دارای تعداد زیادی پره است که در یک کانال در حال چرخش می باشند، زمانی که سیال از دهانه مکش وارد بخش پره های پروانه می شود همزمان با چرخش سرعت سیال افزایش پیدا می کند و سیال از دهانه دهش پمپ خارج می شود.

پمپ محیطی

بررسی تفاوت های پمپ محیطی و بشقابی

تفاوت اصلی پمپ بشقابی و محیطی در نوع پروانه ها می باشد، در مدل بشقابی وقتی سیال به پمپ وارد می شود با عبور از منحنی های روی پروانه از پمپ خارج می شود در صورتی که در پمپ محیطی سیال به دفعات زیادی قبل از خروج از دهانه بین پره های اطراف پروانه و کانال پمپ قرار می گیرد و به تدریج در حین حرکت رو به جلو فشار نیز افزایش پیدا می کند.
ساختار و خصوصیات ویژه هر پمپ سبب ایجاد تفاوت هایی شده که در زیر به تعدادی از تفاوت های پمپ محیطی و بشقابی اشاره می کنیم: 

  • پمپ محیطی بر خلاف پمپ بشقابی پمپی مناسب برای فشارهای بالا و دبی کم است و از این نظر ارجحیت بیشتری نسبت به پمپ بشقابی دارد.
  • منحنی عملکردی پمپ محیطی برخلاف پمپ بشقابی است و با کاهش دبی شیب خطی خود را حفظ خواهد کرد.
  • امکان انتقال گاز و هوا به همراه آب در پمپ محیطی زیاد است در صورتی که در پمپ بشقابی این امکان وجود ندارد.
  • ارتفاع مورد نیاز در مکش مثبت پمپ های محیطی نسبت به پمپ بشقابی کمتر است.
لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن