0سبد خرید
لوله بخاری گازی باید چگونه باشد

با شروع سرد شدن هوا استفاده از سیستم گرمایشی همچون بخاری گازی یکی از بهترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای گرم کردن خانه یا محل کار محسوب می‌شود. چنین تجهیزاتی علاوه بر اینکه از نظر میزان گرم کردن بسیار مناسب هستند، از لحاظ ایمنی نیز وسایلی مطمئن به حساب می‌آیند. اما بسیار مهم است که برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار نحوه نصب صحیح بخاری گازی را بدانید. در این مطلب آموزشی به شما یاد می‌دهیم که لوله بخاری گازی باید چگونه باشد. برای مثال امکان نصب لوله بخاری در ساختمان همسایه وجود ندارد.

همچنین آپارتمان‌های مسکونی و واحدهای تجاری طبقه همکف و زیرزمین اجازه ندارند که دودکش وسایل گازسوز خود را در اماکن و معابر عمومی نصب کنند. برای یادگیری نکات بیشتر در ادامه همراه نیکاسان باشید.

بایدها و نبایدها در مورد لوله بخاری گازی

لوله‌های فلزی و سیمانی پیش ساخته برای استفاده به عنوان لوله بخاری مناسب نیستند. زیرا این تجهیزات لبه‌های صاف دارند که برای این امر به درد نمی‌خورند. این موضوع در مورد دودکش‌های آجری نیز به دلیل داشتن منافذ زیاد در آن‌ها صدق می‌کند. همچنین برای آپارتمان‌هایی که کاملا نزدیک به یکدیگر ساخته شده‌اند و فاصله کمی بین آن‌ها وجود دارند، نباید خروجی لوله بخاری یا دودکش را در فضای بین دو ساختمان قرار داد. زیرا این امر منجر به ورود گاز مونوکسید کربن به داخل فضای داخلی ساختمان‌ها می‌شود.

بایدها و نبایدها در مورد لوله بخاری گازی

در ضمن متاسفانه بسیاری از ساختمان‌ها در ایران عایق مناسبی ندارند؛ این بناها منافذ فراوانی برای ورود گازهای سمی و کشنده در دیوارهای خود دارند. بنابراین اگر خروجی لوله بخاری را در چنین ساختمان‌هایی در مکان درست و به شیوه‌ای صحیح نصب نکنید، آلاینده‌ها به داخل ساختمان کشیده می‌شوند. یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد اندازه استاندارد لوله بخاری این است که شیب لوله بخاری افقی در داخل ساختمان باید رو به بالا تنظیم شود. بهتر است که از استفاده از لوله زانویی و پیچ و خم‌های زیاد در مسیر دودکش نیز بپرهیزید. زیرا این قبیل اقدامات کارایی دودکش را در خروج گازهای سمی کاهش می‌دهد.

به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از لوله زانویی 90 درجه در دودکش، حتما ارتفاع بخش عمودی آن را افزایش دهید. قطر لوله دودکش در خروجی ساختمان نیز باید برابر یا بزرگتر از قطر لوله مورد استفاده به عنوان خروجی دستگاه گازسوز باشد. همچنین دودکش بخاری گازی یا هر وسیله گازسوز دیگری را نباید در تماس مستقیم با شیشه پنجره‌های ساختمان نصب کنید، زیرا حرارت موجب شکسته شدن شیشه‌ها می‌شود. همینطور نباید به هیچ وجه دودکش را از فضای داخل حمام و سقف‌های کاذب عبور داد. این امر روند پوسیدگی دودکش را تسریع می‌کند.

سایر نکات قابل توجه در نحوه استفاده از لوله بخاری و دودکش

سایر نکات قابل توجه در نحوه استفاده از لوله بخاری و دودکش

یکی از اقدامات مهم در هنگام نصب و راه‌اندازی بخاری گازی بررسی محل اتصالات لوله بخاری و دودکش است. این امر به شما اطمینان می‌دهد که آیا کل سیستم گرمایشی به درستی آب‌بندی و تثبیت شده است یا خیر. برای مثال در صورت استفاده از موتورخانه برای تجهیز سیستم گرمایش یک ساختمان، دودکش‌های آن باید حتما به طور کامل عایق‌بندی شوند. در غیر این صورت احتمال انتشار گازهای سمی مانند مونوکسید کربن به داخل فضای موتورخانه وجود دارد. علاوه بر اینکه در هنگام نصب لوله بخاری باید به اندازه استاندارد آن توجه شود، جنس آن نیز مهم است. در واقع جنس لوله بخاری گازی باید از نوعی باشد که در برابر حرارت مقاومت کامل داشته باشد. همچنین مهم است که بدنه دودکش نیز فاقد هرگونه منفذ برای نشت دود یا گازهای سمی باشد. به همین دلیل استفاده از لوله‌های پلاستیکی و آکاردئونی آلومینیومی برای ساخت دودکش یا لوله بخاری انتخاب منطقی و عاقلانه‌ای نیست.

در ضمن روی دودکش‌های توکار نیز باید کلاهک اچ شکل گذاشته شود. همچنین در صورتی که طبقه جدیدی به ساختمان اضافه شد، باید روند گسترش اندازه دودکش‌های فعلی بدون هیچ گونه دخل و تصرف اضافه‌ای به صورت عمودی ادامه یابد. تنها در این شرایط است که استانداردهای لازم در زمینه افزایش اندازه دودکش برای طبقات جدید رعایت می‌شود. البته در این میان باید مواظب باشید که دهانه یا مجراهای داخلی بخاری مسدود نگردد. به طور کلی قطعات دودکش و لوله بخاری باید به صورت هم محور روی یکدیگر قرار گیرند. محل‌های اتصال این قطعات نیز در روی پشت‌بام باید با استفاده از مواد عایق کاملا دودبند شوند. در حالی که لوله‌های بخاری باید با استفاده از پرچ به یکدیگر متصل گردند.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن