0سبد خرید
تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

برای اطلاع از تفاوت چیلر جذبی و تراکمی می‌توان این دو را از لحاظ عملکرد و ساختار درونی آن‌ها با یکدیگر مقایسه کرد. این نوع چیلرها هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند که شما باید متناسب با موقعیت ساختمان و مورد استفاده خود بهترین نوع آن را برگزینید.
اگر بخواهیم اصلی‌ترین تفاوت این چیلرها را بیان کنیم، باید بگوییم که چیلرهای تراکمی کمپرسور دارند. همچنین این نوع چیلرها به طور عمده از انرژی برق استفاده می‌نمایند. اما در چیلرهای جذبی ژنراتور و ابزوربر جایگزین کمپرسور شده است. به همین دلیل در چنین چیلرهایی سوخت طبیعی، میزان مصرف بیشتری دارد. در این مقاله از نیکاسان به بررسی تفاوت‌های انواع مختلف چیلر ساختمان می‌پردازیم.

چیلر جذبی چیست؟

چیلر جذبی چیست؟

نحوه عملکرد چیلر جذبی تا حدودی مشابه چیلر تراکمی است. تنها تفاوت چیلر جذبی و تراکمی، روش متفاوت آن‌ها در افزایش فشار گاز از سوی اپراتور به کندانسور است. در چیلرهای جذبی مایعی مانند لیتیوم بروماید سبب جذب بخار آب پس از عبور آن از قسمت اپراتور می‌شود. در این موقعیت آب و محلول مایع جاذب توسط پمپ منتقل می‌گردد. در نهایت پس از گرم شدن محلول و تبخیر آب، محلول به بخش کندانسور می‌رسد. این نوع چیلر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که برخی از مهمترین آن‌ها عبارتند از:
تولیدکننده بخار
کندانسور
تنظیم کننده شیر انبساط
اپراتور
تابلو برق
عایق‌کننده

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی برای تولید سرمایش مطلوب از تراکم گاز سردکننده استفاده می‌کند. در این نوع دستگاه در ابتدا گاز توسط کمپرسور و با افزایش فشار به بخش کندانسور وارد می‌گردد. در طول این فرآیند گاز در اثر از دست دادن حرارت خود، به مایع تبدیل می‌شود. پس از عبور از این مرحله و با کمک شیر انبساط دمای مایع کاهش یافته و با فشار بالا به بخش اپراتور می‌رسد. آب پس از قرارگیری در کنار اپراتور با کمک چیلر سرد شده و به فن‌کویل یا سایر تجهیزات هواساز منتقل خواهد شد. بنابراین مهمترین اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی شامل موارد زیر است:
اپراتور
کندانسور
کمپرسور تبرید
لرزش گیر
تابلو برق
شیر انبساط

 تفاوت های اصلی چیلرهای جذبی و تراکمی چیست؟

تفاوت های اصلی چیلرهای جذبی و تراکمی چیست؟

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی به ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها بستگی دارد. در ادامه برخی از تفاوت‌های اصلی این دو نوع چیلر بیان شده است.
میزان مصرف انرژی
همانطور که بیان شد، چیلرهای تراکمی از انرژی برق استفاده می‌کنند، این در حالی است که چیلرهای جذبی با گاز طبیعی کار می‌کنند. هر چقدر ضریب عملکرد این تجهیزات بیشتر باشد، کارایی آن‌ها از لحاظ صرفه‌جویی مصرف انرژی بهتر است. چیلرهای جذبی دارای ضریب عملکردی بین 0.5 تا 1.2 هستند، اما این مقیاس برای چیلرهای تراکمی بین 2.5 تا 7 است. بنابراین دستگاه‌های تراکمی میزان مصرف انرژی بهینه‌تری دارند.
هزینه خرید
به طور کلی یک دستگاه چیلر جذبی قیمت بالاتری نسبت به چیلر تراکمی با ظرفیت یکسان دارد. البته چیلرهای موجود در این دو دسته نیز خود دارای تفاوت‌هایی هستند که بر قیمت آن‌ها تاثیرگذار است.
اندازه و وزن دستگاه
یکی دیگر از نقاط تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در ابعاد و وزن آن‌ها است. چیلرهای جذبی قطعات و بخش‌های بیشتر و بزرگتری دارند که موجب افزایش ابعاد و وزن آن‌ها نسبت به چیلرهای تراکمی می‌شود. به یاد داشته باشید که ماشین‌آلات جذبی باید در موتورخانه نصب گردند، اما نوع تراکمی آن‌ها هم در موتورخانه و هم در محیط‌هایی مانند حیاط یا پشت‌بام قابلیت نصب دارند.
میزان صدای تولید شده
به طور معمول چیلرهای جذبی میزان صدای کمتری در مقایسه با چیلرهای تراکمی تولید می‌کنند. چیلرهای جذبی نصب شده در موتورخانه و چیلرهای تراکمی نوع آب خنک معمولا صدای آزاردهنده‌ای به وجود نمی‌آورند.

چیلر تراکمی چیست؟

عمر مفید دستگاه
چیلرهای تراکمی از آنجایی که برای خنک کردن کندانسور از آب استفاده نمی‌کنند، تشکیل رسوبات را کاهش می‌دهند. همچنین این نوع دستگاه‌ها قطعات کمتری دارند. به موجب این ویژگی‌ها چیلرهای تراکمی طول عمر بیشتری خواهند داشت. البته طول عمر چیلرهای تراکمی آب خنک نیز تقریبا مشابه چیلرهای جذبی است، زیرا این تجهیزات نیز به برج خنک‌کننده نیاز دارند.
در ضمن وجود آمونیاک در سیستم‌های جذبی مورد استفاده در مصارف صنعتی و ماده جذب‌کننده لیتیوم بروماید نیز باعث خوردگی می‌شود. این دلایل عمر چیلرهای جذبی را کاهش می‌دهد.
تعمیر و نگهداری دستگاه
از دیگر جنبه‌های تفاوت چیلر جذبی و تراکمی می‌توان به میزان نیاز آن‌ها به تعمیر و نگهداری اشاره کرد. چیلرهای جذبی بسیار حساس‌تر از نوع تراکمی این سیستم‌ها هستند و برای تعمیر آن‌ها به یک فرد متخصص نیاز است. همچنین اگر کمپرسور چیلرهای تراکمی خراب شود، هزینه بالایی برای تعمیر آن‌ها باید بپردازید.
میزان مصرف آب
دستگاه‌های جذبی برای عملیات خود به یک برج خنک‌کننده نیاز دارند. این برج‌ها که عملکردی بر اساس تبخیر آب دارند، باعث هدر رفتن آب می‌شوند. در چیلرهای تراکمی نوع آب خنک میزان مصرف آب مشابه چیلرهای جذبی است. اما چیلرهای جذبی نوع هواخنک نیاز به آب و برج خنک‌کننده ندارند و میزان مصرف آب در آن‌ها صفر است.

تفاوت های اصلی چیلرهای جذبی و تراکمی چیست؟

نحوه جابجایی و نصب دستگاه
به طور معمول چیلرهای تراکمی به صورت یکپارچه به محل نصب ارسال می‌شوند. همچنین گاهی اوقات این تجهیزات پیش از نصب شارژ شده و به پروژه منتقل می‌گردند. اما چیلرهای جذبی به ویژه مدل‌های ظرفیت بالا به دلیل ابعاد و متعلقات بزرگ خود در چند مرحله به مکان مورد نظر فرستاده شده و در آن محل نصب می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که هزینه نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های جذبی نسبت به نوع تراکمی آن‌ها بسیار بالاتر است.
موارد کاربرد
موارد استفاده و کاربرد نیز یکی دیگر از نقاط تفاوت چیلر جذبی و تراکمی به شمار می‌رود. برای مثال هنگامی که در ساختمانی نیاز به تامین برق بسیار بالایی است، اما این امکان برای کارفرما میسر نیست، از چیلرهای جذبی استفاده می‌شود. البته بسیاری از افراد از این نوع چیلرها در ساختمان‌های کوچک‌تر نیز بهره می‌برند، اما به طور کلی چیلرهای تراکمی به دلیل مزایای متعدد خود بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.
تجهیزات جذبی در پروژه‌های ساختمانی بزرگ، مانند بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها و دانشگاه‌ها کاربرد دارند. در حالی که چیلرهای تراکمی در اکثر موارد قابل استفاده هستند.
اثرات زیست محیطی
چیلرهای تراکمی از سردکننده‌ها در چرخه تبرید تراکمی بهره می‌برند. این سردکننده‌ها عموما به لایه اوزون آسیب وارد کرده و اثرات مخرب گازهای گلخانه‌ای را بر کره زمین باقی می‌گذارند. امروزه استفاده از این سردکننده‌ها در بسیاری از موارد ممنوع اعلام شده است. چیلرهای جذبی از سردکننده‌های طبیعی استفاده می‌کنند، به همین دلیل تاثیر کمتری در گرم شدن زمین دارند.
سایت نیکاسان یکی از معتبرترین سایتهای فروش انواع چیلر با بهترین برندها و مناسب ترین قیمت ها است. کافی است به سایت نیکاسان مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و یا با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را در انتخاب بهترین گزینه راهنمایی کنند.

 

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن