0سبد خرید
علت نیم سوز شدن پمپ کولر

پمپ آب یکی از مهم ترین قطعات کولر آبی است که همیشه مقداری آب ذخیره دارد، این قطعه آب را به پوشال های کولر می رساند و آن ها را خیس می کند. در واقع هوای گرم با برخود به پوشال های خیس خنک می شود و هوای خنک به وسیله دمنده به داخل کانال ارسال می شود. با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت پمپ کولر نقش مهمی در راندمان و تولید هوای خنک دارد و در صورتی که نیم سوز شود یا از کار بیافتد کولر هیچ باد خنکی ایجاد نمی کند و عمل آن شبیه به پنکه خواهد بود. دلایل بسیاری مانند خشک شدن پمپ آب، وارد شدن آب به قسمت های الکتروموتور پمپ، روغن کاری نکردن پمپ، عدم تعویض پوشال ها، وارد شدن رسوب به پروانه پمپ آب و ... وجود دارد که می توانند پمپ را نیم سوز کنند یا به طور کلی آن را از کار بیاندازند.

علت نیم سوز شدن پمپ کولر

علت داغ شدن پمپ آب کولر آبی

با توجه به مطالبی که گفته شد پمپ آب کولر آبی یکی از بخش های مهم دستگاه است که سلامت آن تاثیر بسیاری در بازدهی کولر دارد. پمپ ها از دو قسمت الکترومکانیکی و مکانیکی تشکیل شده اند که قسمت الکترومکانیکی آن شامل موتور و پروانه است، این دو قطعه توسط میله مخصوصی به یکدیگر متصل شده اند. هنگامی که پمپ آب کولر دچار اختلال شود کولر دیگر توانایی پمپاژ کردن آب را ندارد از این رو آبی به پوشال ها نمی رسد و کولر باد گرم تولید می کند. در واقع زمانی که عملکرد پمپ کولر مختل شود پمپ داغ می شود. داغ شدن پمپ آب کولر آبی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، پیدا کردن دلیل اصلی این امر کاملا تخصصی است و افراد فنی و ماهر در این زمینه می توانند با بررسی دستگاه دلیل داغ شدن پمپ را پیدا کنند. داغ شدن پمپ کولر می تواند عواقب بسیاری به همراه داشته باشد در نتیجه در صورت مشاهده همچین مشکلی حتما از کارشناسان ماهر کمک بگیرید و مشکل کولر را رفع نمایید.

علت نیم سوز شدن پمپ کولر

علت سوختن پمپ کولر

همانطور که در بالا اشاره شد دلایل بسیاری وجود دارد که می توانند سبب سوختن پمپ کولر شوند. در زیر نیز به برخی از این دلایل اشاره شده:

  • خشک شدن پمپ آب: با توجه به عملکردی که پمپ کولر دارد باید همیشه دارای مقداری آب در کفی خود باشد و در صورتی که این آب تمام یا خشک شود پمپ دچار سوختگی می شود. در واقع هنگام روشن کردن کولر هیچ آبی در پمپ وجود ندارد که به پوشال ها پمپاژ شود در نتیجه به مرور زمان پمپ آب می سوزد. خشک شدن پمپ کولر به دلایلی مانند مسدود شدن شلنگ آب کولر، نشتی شیلنک آب، خراب شدن شناور کولر، خراب شدن سه راهی پمپ آب و ... اتفاق می افتد.
  • عدم تعویض پوشال: پوشال های کولر باید به صورت سالانه تعویض شوند زیرا در صورت کثیف شدن پوشال ها ممکن است پمپ کولر بسوزد. در واقع اگر پوشال ها کثیف و کهنه باشند احتمال دارد این کثیفی ها را به پروانه پمپاژ کند و سبب مسدود شدن و سوختن پمپ شود.
  • عدم روغن کاری: پمپ کولر مانند دیگر وسایل برقی هر چند وقت یک بار به روغن کاری نیاز دارد زیرا این ماده کمک می کند موتور پمپ به طور منظمی بچرخد. در صورتی که پمپ روغن کاری نشود پس از گذشت مدتی خشک می شود و اصطکاک دستگاه را بالا می برد در نتیجه پمپ آب کولر به مرور می سوزد.
  • وارد شدن آب به قسمت های برقی کولر: آب از پمپ به سه راهی توزیع آب پمپاژ می شود و پوشال ها را خیس می کند. اگر به هر دلیلی مسیر عبور آب مسدود شود امکان نفوذ آب به قسمت الکترو موتور پمپ وجود دارد و همین امر موجب سوختگی پمپ می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به پمپ کولر می توایند با نیکاسان همراه بشیاد و در صورت بروز هر گونه سوالی می توانید با مشاوران متخصص ما در تماس باشید.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن