0سبد خرید
ظرفیت کولرهای آبی موجود در بازار

اگر قصد خرید کولر آبی یا تهویه صنعتی را داشته باشید و یا در صنعت تاسیسات فعالیت می کنید حتما ظرفیت های مختلف کولر را دیده اید. معمولا برای مصارف خانگی ظرفیت های 2800 تا 7500 و برای مصارف صنعتی از ظرفیت های 11000 تا 50000 استفاده می شود. ظرفیت کولر آبی غالبا با دو واحد فوت مکعب بر دقیقه (CFM) و متر مکعب بر ساعت (m3/hr) سنجیده می شود. اگر شما هم علاقه مند هستید تا ظرفیت هوادهی کولر آبی را بصورت حرفه ای بیاموزید تا انتهای این متن همراه نیکاسان باشید.

ظرفیت هوا دهی کولر آبی چیست 

ظرفیت کولر آبی به زبان ساده نشان دهنده عبور حجم مشخصی از هوا در واحد زمان است. اگر به برچسب کنار کولرهای آبی دقت کرده باشید می بینید که ظرفیت ها بر حسب متر مکعب بر ساعت نوشته شده است. و در واقع ظرفیت هایی که در بازار می شنوید هم بر حسب همین واحد هستند. البته در بعضی از برند ها، ظرفیت کولر با هر دو واحد ذکر شده است. در ادامه قصد داریم تا گام به گام ظرفیت هوادهی کولر آبی را با هر دو واحد اندازه گیری بررسی کنیم. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره خرید کولر پلیمری با کارشناسان مجرب نیکاسان تماس بگیرید و پاسخ تمامی سوالات خود درباره این محصول را از مشاورین ما جویا شوید.

به این نکته توجه کنید که برای انتخاب دقیق تر باید به فاکتورهایی همچون ویژگی های محیطی و شرایط نصب کولر هم توجه کنید. اگر برای سفارش سیستم سرمایشی مناسب، نیاز به مشاوره دارید. کارشناسان شرکت نیکاسان با چندین سال تجربه در خصوص فروش سیستم های گرمایشی و سرمایشی، آماده کمک به شما هستند. شما می توانید از طریق سایت یا تلفن های شرکت با ما در تماس باشید.

ظرفیت هوا دهی کولر آبی چیست  

انواع ظرفیت کولر آبی

  • بررسی ظرفیت هوا دهی با واحد متر مکعب بر ساعت

ابتدا باید مساحت محیطی که نیاز به خنک کردن آن را دارید بر اساس فرمول زیر بدست آورید.

عرض * طول = مساحت

اندازه ها بر حسب متر است. اگر فضای مورد نظر یک واحد آپارتمان باشد منظور همان متراژ آپارتمان  است. به طور مثال یک واحد آپارتمان 120 متری را در نظر می گیریم

برای محاسبه حجم فضای خود باید مساحتی که در قسمت قبل بدست آوردید را ضربدر ارتفاع کنید

ارتفاع * مساحت = حجم

2.9 * 120 =  348

ارتفاع را نیز باید بر حسب متر وارد کنید تا حجم بر حسب متر مکعب بدست آید. در آپارتمان های ساخت کشور معمولا ارتفاع 2.9 متر است.  پس تا اینجا حجم مثال ما 348 متر مکعب شده است.

در مرحله آخر برای بدست آوردن ظرفیت مورد نیاز، باید حجم بدست آمده در مرحله قبل را ضربدر تعداد دفعات تعویض هوا کنیم.

دفعات تعویض هوا * حجم = ظرفیت مورد نیاز

برای آشنایی بیشتر شما، اجازه دهید کمی بیشتر تعداد دفعات تعویض هوا را بررسی کنیم. مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان ایران در مورد تاسیسات مکانیکی است در این مبحث برای هر فضایی بسته به کاربردی که دارد میزان دفعات مورد نیاز تعویض هوا را ذکر کرده است. مثلا برای منازل مسکونی حداکثر 18 بار تعویض هوا در ساعت را در نظر گرفته است. پس با جای گذاری عدد 18 در فرمول فوق به ظرفیت مورد نیاز m3/hr 6264 متر مکعب بر ساعت می رسیم.      

18 * 348 = 6264

پس با توجه به ظرفیت های موجود در بازار که در ابتدای مطلب به آنها اشاره کردیم، 7000 نزدیکترین ظرفیت به عدد بدست آمده است.

انواع ظرفیت کولر آبی 

  • بررسی ظرفیت هوا دهی با واحد فوت مکعب بر دقیقه

تا اینجا ظرفیت را برحسب واحد متر مکعب بر ساعت بدست آوردیم برای تکمیل شدن بحث، اجازه دهید بصورت خلاصه تبدیل این واحد به فوت مکعب بر دقیقه را هم بررسی کنیم.

همانطور که می دانید هر متر معادل 3.28 فوت است پس برای بدست آوردن حجم محل مورد نظر بر حسب فوت مکعب طول، عرض و ارتفاع را در 3.28 ضرب می کنیم.

ضریب تعداد دفعات تعویض هوا نیز بر حسب تعداد در ساعت بود و از طرفی چون هر ساعت معادل 60 دقیقه است. طبق یک تناسب ساده، برای بدست آوردن تعداد دفعات تعویض هوا در دقیقه، ضریب را باید تقسیم بر 60 کنیم.

 برای ساده تر شدن محاسبات می توانید بعد از بدست آوردن ظرفیت بر حسب m3/hr برای تبدیل آن به CFM ، عدد بدست آمده را در 0.6 ضرب کنید. بطور مثال ظرفیت 7000 بر حسب متر مکعب برساعت معادل 4500 بر حسب فوت مکعب در دقیقه است.

0.6 * m3/hr 7000 = CFM 4500

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن