0سبد خرید
فاصله فن و پد در گلخانه

یکی از پر کاربردترین سیستم‌های خنک کاری گلخانه در دنیا، سیستم فن و پد است. این سیستم برای اکثر گلخانه‌ها به روش‌های مختلف کاربردی است؛ منوط به اینکه بدانید چه محاسباتی به چه صورتی باید انجام دهید. همچنین از تجهیزات با قیمت و کیفیت متناسب استفاده کنید. در ادامه تمامی این نکات را در کنار شما عزیزان بررسی خواهیم کرد. برای مشاهده، خرید و اطلاع از قیمت اگزاست فن و سایر تجهیزات تهویه و سرمایشی می توانید با مشاورین فروش نیکاسان ارتباط برقرار نمایید.

فن و پد در گلخانه برای چه مصارفی هستند؟

فن و پد سلولزی گلخانه برای طراحی یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های سرمایشی گلخانه به کار گرفته می‌شوند. این سیستم مبتنی بر تبخیر آب است. به این شکل که با ورود آب به پدها، فن‌ها هوا را از میان پدها عبور می‌دهند. هوا زمانی که از آب سرد عبور می‌کند خنک می‌شود. به این ترتیب دما و رطوبت هوای گلخانه شما مطلوب‌تر خواهد شد. از این سیستم نه تنها در گلخانه‌ها، بلکه در مراکز دیگر نیز استفاده می‌شود. از جمله این مراکز می‌توان به مرغداری‌ها، گاوداری‌ها و دیگر مراکز صنعتی اشاره کرد. این سیستم طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از پر طرفدار‌ترین سیستم‌های سرمایش گلخانه شناخته شده است. اگر به دنبال بیشترین بهره وری هستید، بهتر است محاسبات دقیقی داشته باشید. دقت در محاسبات می‌تواند از هزینه‌های پیش رو به شکل باورنکردنی بکاهد. یکی از محاسباتی که باید با دقت انجام گیرد، محاسبه فاصله میان فن گلخانه و پد است. در ادامه به برسی اهمیت این موضوع می‌پردازیم.

فن و پد در گلخانه برای چه مصارفی هستند؟

اهمیت فاصله فن و پد در گلخانه چیست؟

در صورتی که فاصله شما بیش از اندازه باشد نیاز به دستگاه‌های دیگری پیدا می‌کنید. اگر بخواهیم یک گلخانه ایده آل و اصولی داشته باشیم، نباید فاصله فن و پد بیشتر از 40 متر باشد. در صورتی که بیشتر از این مقدار باشد، نیاز به مه سازی اضافی و اعمال بار بیشتر روی سیستم خواهد بود. به یاد داشته باشید که اکثر مواردی که درباره گلخانه‌ها بیان می‌شود، بسته به اینکه چه محصولی تولید می‌کنید متفاوت است. گیاهان تحمل گرما و رطوبت متفاوتی دارند. از این رو بهتر است پیش از سفارش سیستم سرمایش فن و پد از نوع گیاه و نیازهای آن به خوبی اطلاع داشته باشید. به یاد داشته باشید که سیستم فن و پد براساس تبخیر و تفاوت دما در خارج و داخل گلخانه ساخته شده است. بنابراین هرچه اختلاف رطوبت و دما بیشتر باشد، به معنی کارکرد بهتر سیستم است. به طور کلی اگر فاصله میان فن و پد کمتر از 40 متر باشد، از بازدهی کمتری برخوردار خواهید بود.
زمانی که از تجهیزات کنترل دمای دیگر در کنار سیستم فن و پد استفاده می‌کنید، باید تاثیر این فاصله روی عملکرد آن‌ها نیز مورد برسی قرار گیرد. برای مثال استفاده از پرده سایبان می‌تواند دمای میان فن و پد را کاهش دهد. در نتیجه ممکن است روی سیستم شما تاثیر بگذارد. تنش‌های سرمایی و گرمایی می‌تواند گیاه شما را از بین ببرد. برای جلوگیری از این تنش‌ها بهتر است فاصله فن و پد در گلخانه را از ردیف‌های کشت در نظر داشته باشید. به طور معمول فاصله فن و پد از ابتدای ردیف‌های کشت را براساس نوع گیاه و شرایط آن تعیین می‌کنند. با این حال این تنها فاصله فن و پد نیست که در جایگذاری این دو وسیله اهمیت دارد. زاویه آن‌ها و فاصله آن‌ها نسبت به گلخانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو توصیه می‌شود طراحی سیستم خود را به افراد کاربلد بسپارید.

اهمیت فاصله فن و پد در گلخانه چیست؟

فاصله فن و پد در گلخانه چگونه محاسبه می‌شود؟

در اولین گام باید تعداد فن و پد در گلخانه خود را محاسبه کنید. سپس به سراغ انتخاب فن و پد مناسب خود بروید. در این مسیر پیشنهاد ما نیکاسان است. زمانی که به این مرحله رسیدید، نوبت به برسی و محاسبه فاصله فن و پد در گلخانه می‌رسد. البته این فاصله رابطه مستقیمی با قرارگیری این دو وسیله در گلخانه دارد. به طور معمول فاصله بیش از 60 متر توصیه نمی‌شود. به همین نسبت فاصله کمتر از 40 تا 45 متر نیز کارایی ندارد. اما فاصله میان ردیف‌های کشت و فن و پد باید برحسب شرایط مختلفی همانند شرایط گیاه، شرایط آب و هوای منطقه و… تعیین شود. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره محاسبات فن و پد گلخانه را بخوانید.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن