0سبد خرید
محاسبه سیستم‌های سرمایشی گلخانه با فن و پد

سرمایش و گرمایش گلخانه دو مسئله مهم و پر هزینه برای هر گلخانه‌‌ای هستند. با محاسبه دقیق سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌توان از هدر رفتن انرژی و فشار بیش از اندازه به تجهیزات جلوگیری کرد. البته این موارد تنها زمانی کاربردی هستند که از تجهیزات با عمر بالا نیز استفاده کنید. نیکاسان آماده ارائه این تجهیزات به شما عزیزان است.

سرمایش گلخانه چیست؟

شرایط جوی خارج گلخانه همیشه روی داخل گلخانه نیز تاثیر می‌گذارد. این تاثیر باید کنترل شده باشد تا بتواند محصول ما را چند برابر کند. در فصل تابستان هوای خارج از گلخانه بسیار گرم می‌شود. این گرما می‌تواند به داخل گلخانه نیز راه پیدا کند. به طور کلی گیاهان به گرما حساسیت بالایی دارند. گرما می‌تواند آن‌ها را پژمرده و از بین رفته نشان دهد. حتی اگر گیاهان مقاوم به گرما تولید می‌کنید، بازهم حد تحمل گرمای این گیاهان مشخص است. سیستم سرمایش گلخانه سیستمی است که می‌تواند در فصل گرم سال، محیط گلخانه را خنک کند. سیستم‌های سرمایش گلخانه به دو دسته کلی فعال و غیرفعال تقسیم بندی می‌شود. هر کدام از این روش‌های سرمایش گلخانه نیازمند تجهیزات و محاسبات خاصی است. شما عزیزان می‌توانید با ارتباط با مهندسان نیکاسان مناسب‌ترین سیستم را برای گلخانه خود برگزینید. همچنین می‌توانید تجهیزات سرمایشی گلخانه موردنیاز خود را از این مجموعه با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرمایش گلخانه، روش فن و پد است. این روش در گلخانه‌های بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سیستم فن، پد، آب، موتور و گیربکس از مهم‌ترین منابعی هستند که باید در اختیار داشته باشید. از این رو محاسبه دقیق سیستم برای بهره وری بیشتر از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مشاهده، خرید و اطلاع از قیمت اگزاست فن و سایر تجهیزات تهویه و سرمایشی می توانید با مشاورین فروش نیکاسان ارتباط برقرار نمایید.

سرمایش گلخانه چیست؟

دلیل محاسبه دقیق سیستم

سیستم سرمایشی گلخانه با استفاده از فن گلخانه و پد به کمک عملیات تبخیر کار خود را پیش می‌برد. این سیستم در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بسیاری به کار گرفته می‌شود. مرغداری‌ها، سالن‌های پرورش گیاهان و… تنها تعدادی از مکان‌هایی است که از این سیستم استفاده می‌کند. استفاده از سیستم‌های سرمایش گلخانه با پد نیز همانند دیگر سیستم‌های سرمایشی دارای محدودیت‌هایی است. یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که با محاسبه دقیق سیستم می‌توان آن را کاهش داد، محدودیت استفاده از برق و آب است. بهتر است فن‌ها و دیگر بخش‌های این سیستم را به طوری نصب کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشند.وزش باد و گرد و غبار می‌تواند سیستم را با مشکلات جدی مواجه کند. در صورتی که سیستم خود را به دقت محاسبه کرده باشید، می‌توانید پدها را طوری نصب کنید که کمترین آسیب را ببینند. مکان هر کدام از تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که این مکان قرارگیری تجهیزات است که مشخص کننده میزان بهره وری آنان می‌باشد. از سوی دیگر اگر مکان قرارگیری تجهیزات را به درستی انتخاب کرده باشید، از هزینه‌های بیشتر در امان خواهید بود. برای مثال بهتر است مخزن آب در نزدیکی لوله‌ها و زیر زمین باشد. چرا که آب خنک‌تر خواهد بود.

دلیل محاسبه دقیق سیستم

برسی عملکرد سیستم فن و پد

در این سیستم یک مخزن آب داریم که با کمک لوله‌ها آب خود را به سوی پدها ارسال می‌کند. برای بهبود ارسال آب به لوله‌ها، از پمپ استفاده می‌شود. زمانی که آب به پدها رسید، میان لایه‌های پدها ریخته می‌شود. آبی که روی پدها ریخته می‌شود با نفوذ خود میان لایه‌ها و منافذ ریز پدها می‌تواند محیط را خنک‌تر کند. اینجاست که نوبت به استفاده از فن‌ها می‌رسد. فن‌ها وظیفه تولید باد را دارند. این باد از میان لایه‌های پد سلولزی گلخانه عبور کرده خنک می‌شود. با خنک شدن باد، عملیات تبخیر آب صورت می‌گیرد. همین تبخیر آب است که می‌تواند شرایط محیطی گلخانه شما را بهبود دهد. حال اگر محاسبات زیر را به دقت انجام داده باشید، می‌توانید بیشترین بازدهی را تجربه کنید.

نحوه محاسبه تعداد فن

محاسبه تعداد فن موردنیاز گلخانه معمولاً با در نظر گرفتن حجم هوای گلخانه، نمودار سایکومتریک دمای خشک و‌تر منطقه صورت می‌گیرد. در این محاسبات از ابعاد، قدرت مکندگی و دمندگی فن‌ها نیز استفاده می‌شود. نحوه قرارگیری فن‌ها نیز به دو شکل کلی است که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه برسی می‌کنیم;

  • فشار مثبت: منطقی که گرد و خاک فراوان و درزهای زیادی دارند از این روش استفاده می‌کنند. در این روش فن‌ها پشت پدها عملیات دمیدن را انجام می‌دهند.
  • فشار منفی: این روش برای گلخانه‌هایی که کاملاً بسته هستند کاربردی است. در این محاسبات باید در نظر داشت که برای رساندن رطوبت کافی به هر متر مربع، در هر دقیقه حداقل 2. 6 لیتر آب موردنیاز است. میزان آب موردنیاز تبخیر نیز با توجه به شرایط منطقه محاسبه می‌شود.

فن‌های دمنده‌‌ای که برای این روش استفاده می‌شوند معمولاً دارای مشخصاتی شبیه به مشخصات زیر هستند:

  1. دهنه 1. 4 متری
  2. موتور با قدرت 1. 1 کیلو وات
  3. قدرت تخلیه 4500 متر مکعب بر ساعت با فشار صفر پاسکال

نحوه محاسبه تعداد فن

یک مثال با ابعاد و محاسبه

برای اینکه بهتر بتوانید گلخانه خود را مدیریت کنید، به محاسباتی دقیق‌تر نیاز دارید. در ادامه با بررسی یک مثال کلی این موارد را برسی می‌کنیم.

محاسبه تعداد فن موردنیاز: اگر از فن‌های اگزاست استفاده می‌کنید، برای فضایی به طول 74 متر به 19 فن با فاصله‌های 4 متری نیاز دارید. از جمله عوامل دیگر برای این محاسبات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان رطوبت منطقه
  • جهت باد در مکان تاسیس
  • طول، عرض و ارتفاع گلخانه
  • مقدار و شدت نور ورودی به گلخانه

نحوه محاسبه تعداد پد

هر پد سلولزی 10 سانتی متری نیاز به 250 CFM هوا در هر فوت مربع دارد. با توجه به قدرت مکش فن‌های با دهنه یک متری با قدرت 16180 متر مکعب در ساعت می‌توان از 3. 5 متر مربع پدهای ده سانتی متری استفاده کرد. در صورتی که از فن‌های با دهنده 1. 4 متری با قدرت 40310 متر مکعب در ساعت استفاده کنید نیز به 8. 8 متر مربع پدهای 10 سانتی متری نیاز دارید.

مخزن آب

هر متر مربع پدهای 10 سانتی متری به 30٫5 لیتر آب نیاز دارند.

مخزن آب

سیستم برق

فن‌ها دارای جریان مصرفی 2. 8 آمپر و با قدرت 1. 1 کیلووات کار می‌کنند. در کنار این مقدار برای هر فن، پمپ آب را نیز اضافه کنید. با این حال برای محاسبات دقیق‌تر مربوط به برق می‌توانید به کتاب مهندسی گلخانه، جدول 1-1 مراجعه کنید. مدیریت سیستم سرمایش فن و پد گلخانه نیازمند محاسبات دقیق است. بیشترین هزینه‌های نگهداری گلخانه، مربوط به سیستم گرمایش و سرمایش آن است. با استفاده از این محاسبات و کمک گرفتن از کارشناسانی همچون نیکاسان می‌توانید از این هزینه‌ها به طور قابل توجهی بکاهید.

محاسبات فن و پد گلخانه

موارد متعددی هستند که در این محاسبات تعیین کننده هستند. ارتفاع از سطح دریا، شدت نور منطقه، اختلاف دمای ابتدا و انتهای گلخانه و فاصله میان پد سلولزی و فن از جمله این موارد هستند. با این حال در ادامه با برسی یک مثال به شما محاسبات مربوط به فن و پد گلخانه را آموزش خواهیم داد.
فرضیات مسئله
دهانهٔ فن‌ها 1. 4 متری است و دارای قدرت 1. 1 کیلووات هستند. همچنین جریان مصرفی آن‌ها 2. 8 آمپر است. قدرت تخلیه این فن‌ها نیز 45000 متر مکعب در ساعت با فشار صفر پاسکال است. (این مقدار زمانی است که مانعی در مکش هوا وجود نداشته باشد.)
مقدار هوای مجاز برای هر پد سلولزی 10 سانتی متری 250 CFM در هر فوت مربع است.
براساس صفحه 225 کتاب مدیریت گلخانه پمپ آب باید بتواند آب را با سرعت 6. 2 لیتر در دقیقه به بالا انتقال دهد.
برای هر متر مربع پد سلولزی نیاز به 30. 5 لیتر در مترمربع آب نیاز داریم که در مخزن جمع آوری شود.
گلخانه ما 3848 مترمربع است.

محاسبات فن و پد گلخانه

محاسبات سیستم فن و پد گلخانه

با توجه به قدرت مکش فن‌ها می‌توان دریافت که برای هر 3. 5 متر مربع پدهای سلولزی ده سانتی متری، برای هر فن نیاز داریم. از سوی دیگر با توجه به طول گلخانه، به 19 فن نیاز داریم. همانطور که در فرضیات مسئله آمده است، قدرت فن‌ها 1. 1 کیلووات یا 1. 5 اسب بخار و جریان مصرفی آن‌ها 2. 8 آمپر است. حال اگر 19 فن داشته باشیم، به 53. 2 آمپر برق نیاز خواهیم داشت. البته به این عدد میزان مصرف پمپ را نیز جداگانه باید اضافه کنیم. حال باید فاصله میان پدها را محاسبه کنیم. به یاد داشته باشید که این فاصله نباید بیشتر از 60 متر و کمتر از 40 تا 45 متر شود. برای محاسبه دقیق‌تر فاصله میان پد و فن و دیگر محاسبات این سیستم، می‌توانید به کتاب مدیریت گلخانه (تکنولوژی تولید محصولات گلخانه ای) اثر محمدرضا حسندخت مراجعه کنید. سفارش طراحی سیستم فن و پد گلخانه مستلزم این است که بدانید چه محصولی در کدام منطقه نیاز دارید. سپس به دنبال بهترین متخصص برای محاسبات باشید. اگر فرد مناسبی را برای طراحی سیستم خود به کار گرفته باشید، از اهمیت کیفیت لوازم موردنیاز سیستم اطلاع خواهید یافت. اینجاست که به نیکاسان مراجعه می‌کنید!

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

سوالات متداول محاسبه سیستم های سرمایشی گلخانه با فن و پد

محاسبات فن و پد گلخانه چگونه انجام می شود؟

موارد متعددی هستند که در این محاسبات تعیین کننده هستند. ارتفاع از سطح دریا، شدت نور منطقه، اختلاف دمای ابتدا و انتهای گلخانه و فاصله میان پد سلولزی و فن از جمله این موارد هستند. با یک مثال داخل متن محاسبات مربوط به فن و پد گلخانه را آموزش داده ایم.

دلیل محاسبه سیستم های سرمایشی گلخانه با فن و پد چیست؟

یکی از دلایل محاسبه سیستم های سرمایشی گلخانه با فن و پد محدودیت استفاده از برق و آب است. بهتر است فن‌ها و دیگر بخش‌های این سیستم را به طوری نصب کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشند.وزش باد و گرد و غبار می‌تواند سیستم را با مشکلات جدی مواجه کند. در صورتی که سیستم خود را به دقت محاسبه کرده باشید، می‌توانید پدها را طوری نصب کنید که کمترین آسیب را ببینند. 

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن