0سبد خرید
تعویض کاسه نمد پمپ آب خانگی

یکی از مشکلاتی که برای پمپ های آب خانگی پیش می آید خرابی کاسه نمد است. خیلی از افراد ترجیح میدهند که کاسه نمد پمپ خانگی خود را بدون کمک تعویض کنند. در این مقاله با تیم نیکاسان همراه باشید تا نحوه تعویض کاسه نمد پمپ آب خانگی را قدم به قدم یاد بگیرید. 

کاسه نمد چیست؟ 

در اصل کاسه نمد همان سیل مکانیکی است که یکی از مهم ترین قطعه در ساختار پمپ آب خانگی می باشد، این وسیله مانع از ورود آب به بخش های داخلی موتور می شود و معمولا بین شفت و موتور قرار می گیرد، به طور دقیق تر این قطعه در پشت پروانه قرار گرفته و بدون کاهش فشار آب از ورود آب به موتور جلوگیری می کند همچنین در مقابل اصطکاک چرخشی در شفت از خود مقاومت نشان می دهد. 
کاسه نمد از سه بخش اصلی تهیه می شود که هر سه قسمت ثابت بوده و به پمپ متصل هستند، در برخی پمپ ها کاسه نمد به صورت حلقه های اورینگی هستند که روی غلاف پمپ قرار می گیرند از این رو فضایی برای عبور مایع یا آب باقی نمی ماند.
یکی دیگر از بخش های کاسه نمد، قسمت چرخان است که با کمک اورینگ به شافت می چسبد در واقع این بخش ثابت است و آن را استاتیک می گویند که چرخش آن همراه با چرخش شافت می باشد، می توان گفت کاسه نمد خود رابطی بین قسمت استاتیک و چرخشی است.
بین بخش های ثابت و متحرک، قطعه سوم قرار دارد که بخش اصلی کاسه نمد است و به صورت یاتاقان عمودی مارپیچ می باشد، و خود از دو قسمت ثابت و چرخان تشکیل می شود.
صفحات کاسه نمد به وسیله فشار هیدرولیکی که جریان این قطعه تولید می کند و فشار بخش چرخان آن به هم فشار می آورد و از بروز آب بین شافت و موتور جلوگیری می کند. باید صفحات کاسه نمد را با مواد روغنی بپوشانید تا بین آن ها اصطحکاک به وجود نیاید زیرا گرمای تولید شده موجب خرابی و پوسیدگی دستگاه می شود از این رو از مایع روان کننده ای به نام لایه روغنی برای این منظور استفاده می کنند.
لایه روغنی را می توان به دو صورت خودکار یا از راه منبع خارجی به دستگاه وارد کرد، یکی دیگر از دلایل استفاده از این روغن، ایجاد غشائی برای جلوگیری از بروز نشتی به موتور است.

دلایل استفاده از کاسه نمد

به طور خلاصه لزوم استفاده از کاسه نمد را در موارد زیر می توان بیان کرد:

  • مانع از بروز نشتی بین قسمت آبی و برقی پمپ می شود.
  • از آسیب به محور پمپ جلوگیری می کند.
  • از خوردگی تجهیزات در اثر انسداد ورود رسوبات محافظت می کند.
  • راندمان دستگاه را بالا می برد.
  • هزینه های تعمیر را کاهش می دهد.

تعویض کاسه نمد

نحوه عوض کردن کاسه نمد پمپ آب خانگی

  1. ابتدا برق اصلی را قطع کرده و از این موضوع اطمینان حاصل کنید که دچار برق گرفتگی نشوید.
  2. لوله آبی که به پمپ آب وصل می باشد را نیز قطع کرده، برای این کار می توان از وسایلی چون برش لوله استفاده کرد.
  3. تمامی پیچ های بدنه پمپ را با ابزار مناسب باز کنید و در محل مشخصی قرار دهید.
  4. همانطور که گفته شد کاسه نمد پشت پروانه است برای جدا کردن آن ابتدا با کمک آچار پروانه را برخلاف پره ها چرخانده و آن را باز کرده.
  5. بخش ثابت کاسه نمد در وسط پروانه است که اول باید آن را از پروانه جدا نمود.
  6. سپس بخش پیچی کاسه نمد را که به شفت وصل است از دستگاه خارج کرده زیرا سطح شفت حساس می باشد و نباید به آن ضربه ای وارد شود، برای افزایش عمر این قطعه بهتر است آن را با گریس روغن کاری کنید.
  7. قسمت ثابت را در وسط پروانه قرار داده و به هم متصل می کنند.
  8. بدنه پمپ را با پیچ هایی که اول باز کردید بسته و به موتور پمپ وصل کرده.
  9. در آخر پمپ را در محل اصلی خود قرار داده و لوله آب و برق را وصل می کنید.

 

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن