0سبد خرید
اگزاست فن چیست و چه کاربردی دارد؟

کیفیت هوای محیط موضوع بسیار مهمی است که از دیرباز مورد توجه بشر قرار داشته است و متخصصان همواره به دنبال ابداع راهکارهایی برای افزایش سطح کیفی هوا بوده اند. بهترین و کارآمدترین روشی که تا به امروز به این منظور اختراع شده است؛ استفاده از فن ها برای تهویه و جابه جایی هوای محیط است. این دستگاه ها که خود دارای انواع گوناگونی هستند برای تهویه مکان های مختلفی نظیر محیط های صنعتی، ساختمان های مسکونی، برج ها و ساختمان های بلند مرتبه بکار گرفته می شوند و با ایجاد فشار مثبت و یا منفی، موجب تهویه هوا می شوند. فن هایی که فشار منفی در هوا ایجاد می کنند با نام اگزاست فن شناخته می شوند و نسبت به دیگر انواع فن که عملکرد آن ها بر اساس ایجاد فشار مثبت پایه ریزی شده است، فناوری به روزتری دارند. در این فن ها هوای محیط به وسیله تجهیزات بکار گرفته شده مکیده و تخلیه می شود. این فرآیند سبب به گردش درآمدن هوا و جلوگیری از رکود آن در محیط های بسته می شود. هواکش هایی که در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند، نوع ساده اگزاست فن هستند. برای مشاهده، خرید و اطلاع از قیمت اگزاست فن و سایر تجهیزات تهویه و سرمایشی می توانید با مشاورین فروش نیکاسان ارتباط برقرار نمایید.


انواع اگزاست فن یا هواکش کاربردهای گسترده ای دارد و می توان از این سیستم در محیط های مختلف از سرویس بهداشتی منازل مسکونی گرفته تا سالن های بزرگ صنایع گوناگون استفاده نمود. اما به طور کلی می توان گفت که کاربرد اصلی اگزاست فن ها حذف آلودگی های موجود در هوا نظیر گرد و خاک، دود، رطوبت و دیگر آلاینده ها است. همچنین این فن ها قادر به ایجاد هوایی مطبوع در محیط به وسیله از بین بردن گرمای زیاد را دارا هستند. در این نوشتار به بیان کاربردهای اگزاست فن و لزوم استفاده از آن پرداخته خواهد شد.

اگزاست فن چیست و چه کاربردی دارد؟

اگزاست فن چیست؟

اگزاست فن ها سیستم هایی هستند که برای تهویه مطبوع در فضاهای بسته مورد استفاده قرار می گیرند و هوای راکد و مانده را می مکند تا هوای تازه جایگزین آن شود. ترجمه فارسی اگزاست فن همان هواکش است که تقریبا تمام افراد در طول زندگی خود با نوعی از آن سر و کار داشته و آشنا هستند. این تجهیزات در دو نوع سانتریفیوژ و آکسیال در دسترس قرار دارند که می توان آنها را بر روی سقف و یا دیوار محل مورد نظر نصب نمود. طراحی این محصولات به گونه ای است که می توان از آن ها در سیستم های سرمایشی و گرمایشی نیز بهره گرفت. این فن ها را می توان برای ایجاد گردش در هوای موجود و یا خروج آن بکار بست. زمانی که هدف از استفاده اگزاست فن، گردش هوا باشد؛ هوا پس از عبور از فیلترهای تعبیه شده و حذف الاینده ها دوباره به محیط بر می گردد. Exhaust Fan را می توان یکی از پرکاربردترین تجهیزات تهویه هوا دانست که از مکنده های بسیار پر قدرتی برای خروج هوا برخوردار هستند. شما عزیزان می توانید برای مشاهده کاتالوگ اگزاست فن های ارائه شده در فروشگاه اینترنتی نیکاسان با ما همراه شوید.

اگزاست فن چیست؟

کاربرد اگزاست فن چیست؟

همانطور که گفته شد اگزاست فن ها قابلیت استفاده در شرایط مختلف را دارند و بکارگیری از آنه ا به عنوان مکملی در سیستم های تهویه، کاملا مرسوم و متداول است. با توجه به اینکه بکارگیری از این سیستم می تواند سبب حذف ریز گردها، ذرات آلاینده هوا، رطوبت اضافی، گرمای بیش از حد و دیگر پارامترهای نامطلوب در محیط های صنعتی، مسکونی، اداری و تمام فضاهای سر بسته شود؛ می توان کاربردهای زیر را برای این هواکش ها عنوان نمود:

  • تهویه و پاکسازی هوای پارکینگ های مسقف
  • حذف و تهویه عناصر نامطلوب سرویس های بهداشتی
  • تهویه هوای سالن ها صنعتی نظیر صنایع پتروشیمی، فولاد و تولید کاغذ
  • تهویه هوای اتاق های رنگ ریزی و پولیش کاری
  • پاکسازی هوای موتورخانه ها و زیر زمین ها
  • تهویه هوای رستوران ها و آشپزخانه ها و حذف گرمای اضافی موجود
  • پاکسازی هوا در چوب بری، کارخانه های سنگ، اتاق ذوب فلزات، اتاق جوشکار و برشکاری
  • پاکسازی هوا در بیمارستان ها و آزمایشگاه های پزشکی
  • پاکسازی و تهویه هوا در کلین روم ها

با توجه به اینکه سطح کیفی هوا در سلامت افراد تاثیر زیادی دارد و راندمان و بازدهی افراد را در حین کار تحت تاثیر قرار می دهد، بکارگیری از فن ها را می توان به عنوان یک ضرورت در دنیای امروز محسوب نمود تا انسان را از زندگی در شرایط نامطلوب محیطی و تنفس هوای ناپاک نجات دهد. به همین دلیل تحقیق و پژوهش در این زمینه همواره مورد توجه بوده است و با گسترش و پیشرفت دانش بشری همواره شاهد خلق انواع نوینی از این محصول هستیم که نیازهای بشر را مرتفع نموده و سطح رفاه را افزایش می دهد.

کاربرد اگزاست فن چیست؟

دلایل استفاده از اگزاست فن چیست؟

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا، دلایل استفاده از اگزاست فن تا حدودی مشخص می شود. فرض کنید در فضای حمام اگر اگزاست فن نصب نشده باشد، بخارات حاصل از آب های گرم در فضا از کنترل خارج می شوند و تقریبا استفاده از حمام را غیر ممکن می سازند. به همین ترتیب در آشپزخانه ها در مواقعی که پخت و پز صورت می گیرد و یا اینکه غذا می سوزد، حضور هواکش یا اگزاست فن کاملا ضروری است. چرا که هوا باید در اسرع وقت از محیط خارج شود تا به دیگر بخش های منزل یا رستوران سرایت نکند. در محیط های صنعتی استفاده از اگزاست فن ها بسیار مهم تر از ساختمان های مسکونی است. چرا که در برخی از صنایع گازهای سمی در حین کار تولید می شود که استنشاق آن ها برای کارگران مضر است و لازم است در سریع ترین زمان ممکن این آلاینده ها از محیط خارج شوند. لذا استفاده از اگزاست فن های قدرتمندی که از مکنده های قوی برخوردار هستند، می تواند از بروز حوادث بعدی جلوگیری کند. همچنین در برخی از سالن های صنعتی لازم است کیفیت هوا به دقت کنترل شود. به عنوان مثال در سالن های پرورش دام و طیور تهویه هوا از اهمیت زیادی برخوردار است و نمی توان صرفا به دریچه هایی که به جهت ورود و خروج هوا در نظر گرفته شده است، اکتفا نمود. از این رو باید در این مواقع با استفاده از فن ها در بازه زمانی مشخصی تهویه هوا صورت گیرد. به همین دلیل نیز فن های گوناگونی در بازار وجود دارد که باید به تناسب نیاز و شرایط محیطی، بهترین نوع آن برای نصب انتخاب شود. نیکاسان یکی از برترین فروشگاه های ارائه دهنده اگزاست فن چون اگزاست فن پشت بامی است. با نیکاسان هر مدل اگزاست فن را که بخواهید می توانید داشته باشید.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن