0سبد خرید
محاسبه تعداد فن گلخانه + راهنمای جامع 1401

نگهداری شرایط هوایی گلخانه ها به صورت مطلوب از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. ایجاد یک شرایط مناسب و پایدار گلخانه ای به وسیله ابزار و سیستم های سرمایشی، گرمایشی و ... امکان پذیر است. از جمله مهم ترین سیستم هایی که در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد می توان به پد و فن اشاره نمود. سیستم فن در گلخانه باعث می شود که یک توده هوای پایدار و یکنواخت در فضا وجود داشته باشد. در مورد استفاده از فن و تجهیزات مشابه آن باید به دو نکته دقت شود:

  • انتخاب محل نصب فن ها
  • تعداد فن

محل نصب و تعداد فن هایی که در یک گلخانه نصب می شود به عوامل متعددی بستگی دارد و در هر گلخانه متفاوت است. مناسب بودن تعداد فن ها از آن جایی حائز اهمیت است که اگر به تعداد بیشتر و یا کمتر از حد مجاز از فن استفاده شود مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. از عوامل تاثیر گذار بر تعداد فن می توان به مشخصات و ویژگی های فنی فن ها اشاره کرد. ویژگی های مانند دبی هوای خروجی، حداکثر سرعت موتور، قدرت موتور، میزان باز دهی و ... فن ها نیز بر تعداد فن های مورد نیاز در گلخانه موثر است. برای مشاهده، خرید و اطلاع از قیمت اگزاست فن و سایر تجهیزات تهویه و سرمایشی می توانید با مشاورین فروش نیکاسان ارتباط برقرار نمایید. در ادامه با تیم محتوایی نیکاسان همراه باشید. 

محاسبه تعداد فن گلخانه + راهنمای جامع 1401

چگونگی تعیین تعدادفن در گلخانه ها

تعداد فن هایی که در یک گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله عواملی که در تعداد فن گلخانه ای موثر هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • میزان حجم هوای گلخانه
  • نمودار سایکومتریک دمای خشک و تر منطقه
  • ابعاد و قدرت مکندگی و دمندگی تهویه

سیستم های پد و فن به دو روش متفاوت در گلخانه ها قرار می گیرند. فشار پشت پد ها که به عنوان فشار مثبت تلقی می شود و فشار روی پد ها که نوعی فشار منفی تلقی می شود. استفاده از فشار مثبت در گلخانه هایی متداول است که در منطقه جغرافیایی پر گرد و غباری قرار دارند. برای مرطوب نگه داشتن هر متر مربع به 2.6 لیتر آب نیاز است. از آن جایی که میزان آب برای تبخیر پد ها در هر شرایط آب و هوایی متفاوت است از این رو تعداد فن ها نیز متفاوت هستند. فن هایی که با استفاده از پد های سلولزی در محیط گلخانه ای نصب می شوند در مناطقی با شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک برای ایجاد فضای خنک موثر هستند. درجه حرارت هر گلخانه با توجه به نوع محصولاتی که در آن پرورش می یابد متفاوت است اما به طور معمول 10 تا 20 درجه سانتی گراد دمای متعادلی برای محصولات گلخانه ای است. اگر دمای گلخانه بیشتر از دمای مجاز باشد محصولات و گلخانه ها پژمرده می شود. دمای 20 تا 22 درجه سانتی گراد بهترین دما برای گیاهانی است که عمل فتوسنتز را انجام می دهند. فن های اگزاست می توانند این دما را به راحتی در فضای گلخانه ای ایجاد کنند.

چگونگی تعیین تعدادفن در گلخانه ها

محاسبه تعداد فن سیرکوله در گلخانه

فن های سیرکوله از پرسرعت ترین فن های گلخانه ای موجود در بازار محسوب می شوند. فن های سیرکوله در انواعی با تعداد پره های سه، چهار و شش تایی و با قطر های 40 و 50 سانتی متری در بازار موجود هستند.
هر دهانه از گلخانه به یک فن سیرکوله نیاز دارد. نحوه نصب این نوع فن به این شکل است که بعد نصب فن سیرکوله در یک دهانه گلخانه، در دهانه مجاور به صورت مخالف قرار می گیرد. محاسبه تعداد فن های سیرکوله باید با دقت و توسط کارشناسان انجام شود زیرا کم و یا زیاد بودن این فن ها باعث می شود که کیفیت و حجم محصولات کاهش یابد. به طور کلی برای هر متر مربع از فضای گلخانه نیازمند یک متر مکعب بر دقیقه هوادهی لازم داریم. به همین دلیل اطلاعات لازم از فضای گلخانه ای همگی باید به دقیقه تبدیل شوند. به طور مثال با داشتن گلخانه ای با فضای 5000 متر مربع به 30000 متر مکعب بر ساعت هوادهی احتیاج است. یک روش دیگر برای محاسبه تعداد فن سیرکوله به این شکل است که یک فن را در یک چهارم ابتدایی طول گلخانه قرار می دهند و بعد از آن به ازای هر 15 متر یک فن دیگر نصب شود. به طور مثال اگر یک گلخانه 40 متر باشد. در یک چهارم ابتدایی یعنی 10 متر اول اولین فن و در فاصله 15 متر بعدی دومین فن نصب می شود. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت و خرید انواع فن گلخانه دمنده و یا دریافت مشاوره درباره این محصول با کارشناسان فروش نیکاسان تماس بگیرید.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاه‌ها  
سلام وقت بخیر. برای یک گلخانه 50 در 10 با ارتفاع 4.9 و ارتفاع 1.1 کمان چند فن لازمه و اینکه دبی تهویه رو چجوری میشه محاسبه کرد. ممنون میشم جواب بدین.
من هم همچنین مشکلی رو دارم

سوالات متداول محاسبه تعداد فن گلخانه

برای محاسبه تعداد فن گلخانه چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟
در محاسبه تعداد فن گلخانه ویژگی هایی مانند دبی هوای خروجی، حداکثر سرعت موتور، قدرت موتور، میزان باز دهی فن ها، حجم هوای گلخانه، نمودار سایکومتریک دمای خشک و تر منطقه، ابعاد و قدرت مکندگی و دمندگی تهویه و ... از جمله عوامل تاثیرگذار است.
آیا برای محاسبه تعداد فن گلخانه به اطلاعات خاصی نیاز داریم؟
برای محاسبه تعداد فن گلخانه باید متراژ گلخانه، نوع فن، نوع محصولات کشت شده در گلخانه، آب و هوای منطقه و .... را در نظر گرفت. برای محاسبه تعداد فن گلخانه بهتر است از مشاورین فعال در این صنعت کمک بگیرید.
ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن