0سبد خرید
کشاورزی هوشمند منجر به چه چیزی میشود؟

پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده تا صنایع مختلف با دقت و سرعت بیشتری رشد کنند. کشاورزی هوشمند نیز از آن گروه صنایعی است که با هوش مصنوعی، اینترنت و اشیا و ابزارآلات هوشمند سروکار دارد. استفاده از این نوع فناوری ها باعث شده تا پاسخ به نیاز جامعه ساده تر و به صرفه تر گردد.

از مزایای کشاورزی هوشمند می توان به کاشت و برداشت به موقع، آبیاری کافی و صرفه جویی در آب، تخمین میزان برداشت محصول و سمپاشی مناسب اشاره کرد. تنظیم این موارد به صورت هوشمند کمک می کند تا میزان خطا به حداقل رسیده و کیفیت محصول افزایش پیدا کند. در این مقاله از نیکاسان مزایای کشاورزی هوشمند را بررسی می کنیم.

کشاورزی هوشمند؛ بررسی مزایا و تفاوت آن با کشاورزی مدرن و سنتی

کشاورزی هوشمند به معنای کشت و برداشت محصول با روش های کاملا مکانیزه و از طریق هوش مصنوعی و اینترنت است. در ادامه به برخی از مزایای کشاورزی هوشمند اشاره خواهیم کرد.

  • آبیاری هوشمند محصول

در کشاورزی هوشمند مواردی مانند آبیاری، به صورت کاملا اتوماتیک و حساب شده انجام می گیرد. به این معنا که در آبیاری زمین کشاورزی، سنسورها میزان رطوبت موجود در خاک را اندازه می گیرند. مقدار رطوبت خاک، معیار مناسبی برای تعیین زمان آبیاری مجدد است. این کار کمک می کند تا علاوه بر آبیاری به موقع، از مصرف بی رویه آب نیز جلوگیری به عمل آید. بنابراین از این نظر می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

  • راحت تر شدن فرایند تولید و برداشت محصول

کشاورزی هوشمند باعث می شود تا ضمن بهبود کیفیت محصول، تمامی فرایند به صورت مکانیزه و هوشمند انجام گیرد. در نتیجه، سختی هایی که در کشاورزی سنتی یا حتی کشاورزی مدرن وجود دارند، در کشاورزی هوشمند به کمترین مقدار ممکن (تقریبا صفر) خواهند رسید.

کشاورزی هوشمند؛ بررسی مزایا و تفاوت آن با کشاورزی مدرن و سنتی

  • انجام مراحل داشت و برداشت به صورت هوشمند

بخش عمده ای از فرایند کاشت، داشت و برداشت، با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مختلف است. ماشین هایی مانند تراکتور، کودپاش و سمپاش به نیروی انسانی نیاز دارند. در غیر این صورت استفاده از آن ها غیر ممکن خواهد بود. بنابراین در کشاورزی مدرن، با این که مواردی مانند شخم زمین و پاشیدن بذر یا سموم دفع آفات راحت تر از کشاورزی سنتی انجام می گیرد، اما نیروی انسانی نیاز داریم. این در حالی است که عمده فعالیت ها در کشاورزی هوشمند، به کمک سنسورها و از طریق اینترنت اشیا انجام می گیرد.

  • امکان تخمین محصول برای سال های آینده

یکی از مهم ترین مزایای کشاورزی هوشمند، امکان جمع آوری داده و اطلاعات آماری مربوط به زمین کشاورزی است. در واقع، سنسورها و کلیه تجهیزات هوشمند، میزان بذر اولیه، مقدار آب مورد نیاز، میزان سموم و حشره کش ها را به صورت داده در اختیار مهندسین قرار می دهند. این موضوع باعث می شود تا میزان بازدهی زمین و همچنین، حجم محصول تولیدی در سال های آینده قابل پیش بینی باشد.

  • افزایش محصول تولید شده

با توجه به اینکه کلیه امور مرتبط به فرایند کاشت، داشت و برداشت به صورت کاملا هوشمند و اتوماتیک انجام می گیرد، بنابراین میزان فعالیت های انسانی به حداقل خواهد رسید. این موضوع تاثیر بسزایی بر حجم محصول نهایی خواهد داشت. زیرا عملا ناتوانی های نیروی انسانی حذف شده و کشاورزی هوشمند به شیوه ای کاملا مکانیزه پیش خواهد رفت. به این ترتیب، با استفاده از کشاورزی هوشمند می توان نیاز روزافزون به غذا برای جامعه را برطرف نمود.

  • کمتر شدن هزینه های کشاورزی

کاشت، داشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی نیاز به صرف هزینه دارد. این مساله برای کشاورزی در مقیاس بزرگ قابل توجه خواهد بود. اما در کشاورزی هوشمند، بخش وسیعی از عملیات یاد شده بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می گیرد. بنابراین صرف هزینه برای کارگران تقریبا به صفر خواهد رسید. از سوی دیگر، مراحلی مانند سمپاشی و آبیاری توسط سنسورها کنترل شده و در صورت نیاز و بدون تلف کردن منابع و سرمایه ها انجام می گیرند.

 امکان کنترل و نظارت بر عملکرد دستگاه ها از راه دور در کشاورزی هوشمند

 در کشاورزی هوشمند کلیه دستگاه ها و سنسورها می توانند از راه دور تحت کنترل باشند. وجود این مزیت به صاحبان مزرعه این امکان را می دهد تا بتوانند عملکرد دستگاه ها و تجهیزات خود را تحت نظر داشته باشند. در نتیجه، به محض بروز کوچکترین مشکل می توان آن را تشخیص داده و برای رفع آن اقدام کرد.

  • فراهم شدن امکان کنترل کیفیت محصول

با توجه به اینکه کلیه مراحل مربوط به فرایند کاشت و داشت در کشاورزی هوشمند از طریق اینترنت اشیا انجام می گیرد، بنابراین، بر خلاف مشکلاتی که ممکن است در کشاورزی سنتی وجود داشته باشند، محصول تولید شده با کیفیت هر چه تمام تر تولید می گردد. 

 امکان کنترل و نظارت بر عملکرد دستگاه ها از راه دور در کشاورزی هوشمند

  • کنترل رطوبت و دمای هوا

سنسورهای دما و رطوبتی که در تجهیزات کشاورزی هوشمند تعبیه شده اند، تعیین می کنند که این کمیت ها در چه محدوده ای باید نگه داشته شوند. رطوبت و دمای خیلی پایین یا خیلی بالا در ساده ترین حالت، کیفیت محصول را تحت تاثیر قرار می دهند. برای پیشگیری از این موضوع، سنسورها تنظیمات لازم را انجام خواهند داد.

 

 

 

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن