0سبد خرید
نحوه نصب فن و پد در گلخانه

 یکی از رایج‌ترین سیستم‌های سرمایشی در گلخانه‌ها به خصوص در مناطق گرم و خشک ایران سیستم فن و پد گلخانه‌ای است. تجهیزاتی مانند چیلر برای خنک کردن سالن‌های بزرگ مقرون‌به‌صرفه نیستند و هزینه تمام شدن تولید محصول را افزایش می‌دهند. اما میزان سرمایش سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری(Evaporative Cooling System) یا فن و پد به اختلاف دمای خشک و مرطوب محوطه گلخانه بستگی دارد. در واقع هر چقدر دمای هوای خشک بالاتر و رطوبت نسبی محیط پایین‌تر باشد، عملکرد این سیستم بهتر است. در این مقاله از نیکاسان با نحوه نصب فن و پد در گلخانه آشنا می‌شوید. برای مشاهده، خرید و اطلاع از قیمت اگزاست فن و سایر تجهیزات تهویه و سرمایشی می توانید با مشاورین فروش نیکاسان ارتباط برقرار نمایید.

نحوه نصب فن و پد در گلخانه

0 تا 100 نصب فن و پد در گلخانه

به طور کلی سیستم‌های خنک‌کننده فن و پد شامل اجزا و قطعات زیر هستند:

  • پد پوشالی یا پد سلولزی.
  • پمپ تزریق آب برای انتقال آب به پد یا پوشال.
  • مخزن ذخیره آب(تانک ذخیره آب)
  • لوله‌های انتقال آب و فیلترها.
  • سیستم تخلیه آب.
  • قاب پد از جنس ور‌ق‌های آلومینیوم یا گالوانیزه.

0 تا 100 نصب فن و پد در گلخانه

نکات قابل توجه در خصوص طراحی سیستم خنک کننده فن و پد گلخانه

در سیستم فن و پد گلخانه پدها درون فریم‌های مخصوص نگهدارنده قرار می‌گیرند که این فریم‌ها نیز از گالوانیزه یا آلومینیوم بدست می‌آیند. سپس این قاب‌ها روی دیوار سالن گلخانه، مرغداری یا هر فضای دیگری در جهت مناسب جایگذاری می‌شوند که این جهت با توجه به شرایط گلخانه تعیین می‌شود. در این شرایط فن گلخانه مورد استفاده را در دیوار مقابل پد قرار می‌دهند. قاب زیرین تعبیه شده در پدها که به عنوان نگهدارنده پد عمل می‌کند، آب اضافی را پس از عبور از پدها ‌جمع‌آوری کرده و به مخزن ذخیره آب برمی‌گرداند. این آب مجددا برای خنک کردن هوای محیط درون سیستم به گردش درمی‌آید(می‌توان گفت که مانند کولرهای آبی عمل می‌کند). 

نحوه نصب jpg فایل

برای محاسبه میزان هوادهی در گلخانه برای سرمایش با استفاده از فن و پد سلولزی به این روش عمل میکنیم که با استفاده از طول و عرض گلخانه با توجه به فرمول زیر:

  • حداقل ظرفیت هوادهی (مترمکعب): طول*عرض*2/1
  • حداکثر ظرفیت هوادهی (مترمکعب): طول*عرض*3

ضرایب تصحیح باید بر اساس ارتفاع از سطح دریا، فاصله پد وفن و دمای هوای مجاز و شدت نور طبق جداول استاندارد لحاظ شود. برای نصب پد حداقل ارتفاع از زمین 1.5 متر به بالاست و باید به وسعت کل یکی از دیواره‌های(و البته این مورد هم به منطقه‌ای که گلخانه در آن قرار دارد نیز بستگی دارد) گلخانه باشد تا هوای خنک به همه‌ی گیاهان برسد.
ارتفاع پد سلولزی با تقسیم مساحت کل پد بر طول آن محاسبه می‌شود. دقت کنید دیوار مجهز شده با پد باید حتما در معرض هوا قرار بگیرد تا هوا بتواند در ایام گرم سال از آن به راحتی عبور کند. هواکش ها باید در دیوار مقابل پدهای سلولزی نصب شوند تا هوای خنک از تمام بخش‌های گلخانه عبور کند. ارتفاع هواکش‌ها و پدهای سلولزی لازم است هم سطح گیاهان باشد تا گیاهان از هوای خنک بهره‌مندشوند.
در هنگام طراحی سیستم خنک‌کننده فن و پد گلخانه اولین نکته مهم توجه به دمای مورد نیاز برای سالن مورد نظر است. همچنین شما باید به میانگین درجه حرارت منطقه محل احداث گلخانه در ماه‌های گرم و سرد سال توجه داشته باشید. شدت تابش نور خورشید، میزان رطوبت هوا و ارتفاع سالن از سطح دریا نیز از جمله مسائل مهم در هنگام نصب فن و پد گلخانه هستند. پدهای سلولزی به صورت بلوکی عرضه می‌شوند و عرض هر یک از آن‌ها 60 سانتی‌متر است. این ابعاد به صورت استاندارد برای تمام پدهای گلخانه‌ای یکسان است.

نکات قابل توجه در خصوص طراحی سیستم خنک کننده فن و پد گلخانه

محل نصب فن در گلخانه

به طور کلی فن‌های داخل گلخانه به سه دسته تقسیم می‌شود:

1. فن‌های سیرکوله 40-50-60

2. فن‌های اگزاست 60-80(فن‌های تاج)

3. فن‌های پد و فن 100-140

در سیستم فن و پد گلخانه فن‌ها یا هواکش‌های خروجی در یک طرف سالن قرار می‌گیرند و سیستم سرمایش تبخیری یا پدها نیز در سمت دیگر نصب می‌شوند. برای اینکه فاصله مناسب بین این دو المان را تعیین کنید، باید فاکتورهایی مانند ابعاد گلخانه و میزان تحمل محصول در برابر دمای بالاتر را در نظر بگیرید. اما همانطور که بیان شد، فاصله پد و فن نباید بیشتر از 45 متر باشد. حتی بهتر است زیر 40 متر باشد. به طور کلی مکان نصب پدها و فن‌ها به عوامل زیر وابسته است:

  • فن‌ها باید به سمت بادهای موسمی نصب شوند. این امر باعث افزایش 10 تا 15 درصدی ظرفیت فن‌ها و زیاد شدن قدرت موتور آن‌ها می‌شود.
  • اگر گلخانه‌ها در یک راستا قرار دارند، فن‌های خروجی نباید هوای پد یک گلخانه را به گلخانه دیگر انتقال دهند. تنها در صورتی این امر مجاز است که گلخانه‌ها در فاصله حداقل 15 متری از یکدیگر قرار گرفته باشند.
  • باید فن‌ها را به صورتی قرار دهید که اگر در یک ناحیه‌ی مشترک قرار داشت، باد را در مقابل یکدیگر ندمند.
  • برای سالن‌های بزرگ فن‌هایی در اندازه‌های 100 و 140 و برای سالن‌های کوچکتر نیز فن‌هایی با سایز زیر 100 مناسب هستند.
  • رعایت نکات ایمنی هم بسیار مهم است. فن‌ها باید به درستی شبکه بندی شوند و حفاظ داشته باشند تا از تماس افراد با پره‌های آن جلوگیری بعمل آید.
  • تمام فن‌ها می‌بایست دارای دمپرهای اتوماتیک برای جلوگیری از ورود هوا باشند تا در زمانی که استفاده نمی شوند هوا به عقب بر نگردد.
  • دقت کنید فاصله‌ی فن‌ها  نباید بیش از 8 تا 10 متر بیشتر شود.

فاصله‌ی فن و پد درگلخانه:

نکته‌ی بسیار مهم که باید به آن توجه ویژه بشود تا بازدهی سیستم پد وفن بالا برود فاصله‌ی آن است که بهترین فاصله برای گلخانه زیر 40 متر است. در صورت افزایش فاصله استفاده از مه‌سازی اضافی و فن های افقی الزامی است. البته در هنگام نصب فن و پد گلخانه دقت کنید که محدوده بین این دو المان در گلخانه نباید بیشتر از 60 متر در نظر گرفته شود. همچنین پد خنک‌کننده محیط باید به اندازه یکی از دیوارهای جانبی یا انتهایی گلخانه باشد. این امر باعث می‌شود که هوای خنک به تمام بخش‌های سالن و به همه گیاهان برسد. اگر مساحت پوشال یا پد سلولزی بیشتر از دیوار مورد نظر بود، آن را به صورت زیگزاگ قرار دهید که سطح بیشتری را پوشش دهد. در ضمن ارتفاع پوشال نیز به منظور بهره‌مندی گیاهان از هوای خنک باید برابر یا بالاتر از ارتفاع گیاهان باشد تا هوای خنک بتواند از لابلای بوته‌ها عبور کند.

 طریقه‌ی نصب پد گلخانه:

در این مطلب شما را به صورت تصویری با طریقه‌ی نصب پدهای گلخانه آشنا می‌کنیم که می‌توانید در عکس‌های زیر مشاهده کنید.

نحوه نصب jpg فایل

 

نحوه نصب jpg فایل

 

سیستم فن و پد گلخانه:

عملکرد این سیستم به این صورت است که هوای خشک با عبور از پد مرطوب شده (این کار به واسطه عبور آب از بین لایه‌های پد انجام می‌شود) و به داخل سالن می‌رود. هوای مرطوب انرژی حرارتی را جذب کرده و توسط فن های اگزاست یا فن‌های تخلیه(اگزاست فن یا فن تاج) به بیرون از گلخانه رانده می‌شود، به این صورت موجب خنک کردن و ایجاد رطوبت خوبی می‌شود. یکی از مزیت‌های اصلی این سیستم نسبت به سیستم فوگر و فن این است که در فوگر حتما باید از آب با EC و TDS پایین استفاده شود،چرا که مشکلاتی نظیر گرفتگی نازل وگاها خوردگی آن را به همراه دارد و این همر باعث گشاد شدن مجرای آن شده و باعث ایجاد خیسی روی گیاه می‌شود.ولی در پد با رعایت دور ریز 2 الی 3 درصد آب مصرفی در طی کار کردن پد می‌توان از آب با کیفیت پایین استفاده کرد. می‌توان گفت اگر ec آب گلخانه روی 2000 باشد می‌توان با طول عمر بالایی از پد استفاده کرد، در صورتی که اگر این میزان در سیستم مه‌پاش کمتر از 1000 نباشد کارکرد آن بسیار دچار مشکل خواهد شد.

 

شما عزیزان برای دریافت مشاوره  میتوانید با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید و از مشاوره‌ی رایگان متخصصان ما بهره مند شوید. 

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن