0سبد خرید
کاربرد سیستم پد و فن گلخانه‌‌ای

سیستم فن و پد گلخانه ای از کاربردی ترین سیستم‌های سرمایشی است و همچنین بهترین انتخاب برای مکان‌های گرم و خشک به شمار می‌رود. اگر باور ندارید تا انتهای این مقاله با ما همراه بمانید! برای مشاهده، خرید و اطلاع از قیمت اگزاست فن و سایر تجهیزات تهویه و سرمایشی می توانید با مشاورین فروش نیکاسان ارتباط برقرار نمایید.

پد و فن گلخانه‌‌ای چیست؟

در میان سیستم‌های سرمایش تبخیری (Evaporativ cooling system) نام سیستم سرمایش پد و فن به چشم می‌خورد. این سیستم امروزه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و… بسیاری استفاده می‌شود. از سوی دیگر مزایای بسیاری که استفاده از این سیستم دارد، کاربران ایرانی بسیاری را متمایل به استفاده از آن کرده است. سیستم پد و فن گلخانه ای سیستمی است که بر مبنای تبخیر آب کار می‌کند. طراحی سیستم پد و فن گلخانه به دو صورت مکنده و دمنده امکان پذیر است. در ادامه این مقاله طرز کار هر دو این سبک‌های طراحی، مزایا و معایب هر یک را در کنار کاربرد کلی این سیستم برسی می‌کنیم. با ما همراه بمانید.

کاربرد سیستم پد و فن گلخانه ای

کاربرد سیستم پد و فن گلخانه‌‌ای چگونه است؟

زمانی که گلخانه شما در مکانی گرم و خشک قرار گرفته است، برای جلوگیری از تنش گرمایی گیاهان چه کاری انجام می‌دهید؟ اگر بخواهید هر دو مشکل گرم و خشک بودن مکان را یکجا برطرف کنید چه ایده‌‌ای دارید؟ سیستم پد و فن گلخانه هر دو این معضلات را یکجا برطرف می‌کند. از سوی دیگر این سیستم می‌تواند از مشکل گرد و غبار مکان شما نیز بکاهد. با ورود آب به پدها و سپس شروع عملیات خنک کاری، برگ‌های گیاهان به خوبی تمیز می‌شوند. بنابراین گیاه شما تنفس بهتری خواهد داشت. البته همه این‌ها در صورتی است که سیستم به درستی نصب شده باشد. با این حال به یاد داشته باشید که مبنای کار این سیستم، تبخیر است. عملیات تبخیر نیز زمانی عملکرد خوبی دارد که اختلاف دما و رطوبت بالا باشد. از این رو در مناطق شمالی کشور که هوا از رطوبت مناسبی برخوردار است، نمی‌توان از این سیستم انتظار چندانی داشت. سیستم فن و پد سلولزی گلخانه به خوبی می‌تواند هوا را خنک و مرطوب کند. با این حال در صورتی که در کنار این سیستم از سیستم‌های مه پاش اضافی نیز استفاده کنید، راندمان شما به میزان زیادی افزایش می‌یابد. همچنین مصرف آب کاهش محسوسی خواهد داشت.

کاربرد سیستم پد و فن گلخانه‌‌ای چگونه است؟

طرز کار سیستم پد و فن گلخانه‌‌ای چیست؟

بیایید طرز کار این سیستم گلخانه‌‌ای را این بار در مسیر آب برسی کنیم. اولین گام ورود آب به مخزن است. هرچه مکان مخزن خنک‌تر باشد، سیستم خنک کاری شما بهتر کار خود را انجام می‌دهد. از این رو بسیاری این مخزن را در زمین دفن می‌کنند.
مرحله دوم ورود آب به لوله‌ها و رسیدن آب به پمپ است. لوله‌ها نیز باید بتوانند آب را در خنک‌ترین دمای ممکن نگهداری کنند. از سوی دیگر پمپ آب شما باید قدرت کافی برای رساندن آب به بالای گلخانه را داشته باشد.
اینجاست که کار اصلی سیستم خنک کاری پد و فن شروع می‌شود. پد‌هایی که با کاغذهای کرافت یا پوشال تولید شده‌‌اند روی دیوارها قرار گرفته اند. آب از بالا روی پدها جریان پیدا می‌کند. نفوذ آب به ریز‌ترین منافذ این پد‌ها است که می‌تواند هوا را خنک کند.

حال که آب به خوبی نفوذ کرده است نوبت به استفاده از فن‌ها می‌رسد. فن‌ها وظیفه دارند هوا را از میان پدها عبور داده و به گیاهان برسانند. محل قرارگیری فن هاست که مشخص می‌کند سیستم شما به صورت دمنده یا مکنده کار می‌کند. اگر فن‌ها بین پد و دیوار قرار گرفته باشد سیستم دمنده و اگر جلوی پدها قرار گرفته باشد سیستم مکنده خواهد بود.

طرز کار سیستم پد و فن گلخانه‌‌ای چیست؟

راندمان بالاتر سیستم پد و فن گلخانه‌‌ای

اگر به دنبال افزایش راندمان این سیستم هستید باید مکان خود را به خوبی عایق کنید. در صورت باز بودن درب یا منفذ، هوا به جای اینکه از میان پدها عبور کند، از منافذ عبور می‌کند. از این رو راندمان شما به شدت کاهش می‌یابد. از جمله راهکار‌هایی که قدیمی‌ها برای افزایش راندمان این سیستم‌ها به کار می‌گرفتند می‌توان به عایق کردن لوله‌ها اشاره کرد. لوله‌ها بهتر است زیر زمین دفن شوند تا آب خنک‌تر باقی بماند. همچنین عایق کردن لوله‌ها می‌تواند از مصرف آب بکاهد. بهتر است مخزن شما راهی برای کنترل ورودی آب داشته باشد. هرچه املاح کمتری وارد مخزن شود، امکان بسته شدن منافذ پدها کمتر می‌شود. همچنین توصیه نیکاسان این است که هر چند هفته یکبار سیستم را از نظر گرفتگی و نظافت برسی کنید. تجربه ثابت کرده است استفاده از فن‌های بیشتر با ظرفیت کمتر نسبت به فن‌های کمتر با ظرفیت بیشتر مفید‌تر خواهد بود. در صورتی که توزیع آب در سراسر پد به صورت یکسان انجام شود، سیستم شما بازدهی بیشتری خواهد داشت. چرا که از تمام منافذ یک پد استفاده می‌شود.
کیفیت پدهای مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. پدهایی که سلولزی موج دار با اینکه گران قیمت‌تر هستند، ، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. از سوی دیگر اگر از فن‌های اگزاست با تعداد بالاتر استفاده کنید، شاهد بهبود عملکرد سیستم خواهید بود. سیستم فن و پد گلخانه از جمله مهم‌ترین سیستم‌های سرمایشی است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما عزیزان می‌توانید تمام تجهیزات مورد نیاز این سیستم را با بالاترین کیفیت از نیکاسان سفارش دهید. همچنین می‌توانید از دیگر مقالات کاربردی این مجموعه نهایت استفاده را ببرید.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن