0سبد خرید
سرمایش گلخانه کوچک

گلخانه مکانی برای نگهداری و کاشت گیاهان مختلف است که شرایط لازم برای پرورش گیاهان در آن به خوبی فراهم است. دیواره و سقف گلخانه ها با استفاده از متریال های شفاف ساخته می شود تا ورود نور به داخل بدون مانع صورت گیرد. محصور بودن گلخانه ها موجب حفاظت گیاهان موجود در برابر تغییرات دمایی و ورود گرما و سرما و وزش تند باد می شود. همچنین میزان رطوبت موجود در فضای گلخانه با استفاده از تجهیزات دقیق اندازه گیری و کنترل می شود. تمام گلخانه ها فراخور نیاز خود و نوع گیاهان موجود، مجهز به لوازم سرمایشی و گرمایشی برای پایش و کنترل تغییر دما می باشند. چرا که ایجاد تغییرات ناگهانی می تواند موجب از دست رفتن کل گیاهان موجود و ضررهای هنگفت مالی شود. از این رو می توان گفت که گیاهان در داخل فضای گلخانه ها بهترین شرایط مورد نیاز برای رشد و نمو را تجربه می کنند. ایجاد دمای ثابت در گلخانه ها در طول فصول گرم سال کار سخت و پر هزینه ای است. چرا که در بعضی از مواقع دمای فضای داخلی گلخانه حدودا 11 درجه بیشتر از فضای بیرونی است. این مسئله در مورد مناطق گرمسیری حساسیت بیشتری دارد. چون میزان دمای هوا در این مکان ها بسیار بیشتر از آستانه تحمل گیاهان است و موجب از دست رفتن آن ها می شود.


برای رساندن دمای گلخانه به دمای مطلوب یعنی 21 تا 27 درجه سانتی گراد، می توان با استفاده از روش های خاصی، اقدام به خنک کردن هوا نمود. همچنین می توان از وسایل سرمایشی مخصوصی که برای این کار در دسترس است، استفاده کرده و دما را به محدوده استاندارد رساند. انتخاب روش مناسب برای کاهش دما بستگی به مولفه های مختلفی نظیر متراژ گلخانه, نوع گیاهان، گرمسیر یا سردسیر بودن منطقه قرارگیری گلخانه و ... دارد. واضح است که وسایل خنک کننده و سرمایشی مورد استفاده در مناطق گرمسیر باید بسیار پر قدرت و قوی باشند. چرا که لازمه کشاورزی و کشت گیاهان گلخانه ای در این مناطق، تهویه مطلوب فضا و حفظ دمای استاندارد در گلخانه است.

سرمایش گلخانه کوچک

چه گلخانه ای کوچک محسوب می شود؟

آنچه با شنیدن نام گلخانه به ذهن متبادر می شود؛ فضایی محصور در میان یک باغ است که از لحاظ رطوبت و دما اختلاف فاحشی با بیرون دارد. ابعاد گلخانه ها می تواند مختلف باشد و در حقیقت هدف از ساخت گلخانه و امکانات در دسترس تعیین کننده سایز یک گلخانه است. به عنوان مثال اگر هدف از ساخت گلخانه پرورش گیاهان زینتی در داخل فضای منزل و برقراری ارتباط بین انسان و طبیعت باشد، ابعاد گلخانه هیچ قرابت و نزدیکی با گلخانه ای که با اهداف تجاری تاسیس می شود نخواهد داشت. چنانچه متراژ یک گلخانه کمتر از 300 متر مربع باشد، اصطلاحاً به آن گلخانه کوچک گفته می شود. البته به طور معمول گفته می شود که سایز گلخانه باید بیشتر از 50 متر مربع باشد. بعد از هدف گذاری و تعیین ابعاد، مصالح مورد نیاز برای ساخت گلخانه مشخص می شوند. برای گلخانه هایی که هدف از ساخت آن ها راه اندازی یک کسب و کار باشد، باید از مصالح مستحکم تری استفاده شود و تجهیزات دقیق تر و به روزتری نیز در آن ها نصب گردد تا حوادث احتمالی، باعث تخریب گلخانه و آسیب به گیاهان نشود.

چه گلخانه ای کوچک محسوب می شود

برای گلخانه کوچک چه سیستم سرمایشی پیشنهاد می شود؟

به طور کلی سیستم های سرمایشی مختلفی برای کنترل دما و رطوبت در گلخانه ها در دسترس وجود دارد. انتخاب از میان انواع وسایل سرمایشی موجود وابسته به شرایط کلی گلخانه نظیر موقعیت قرار گیری، ابعاد، نوع گیاهان و ... است. لذا برای تهیه این تجهیزات، باید به مجموع عوامل توجه شود و نمی توان تنها با در نظر گرفتن کوچکی یا بزرگی گلخانه نوع سیستم سرمایشی را انتخاب نمود. به عنوان مثال برای کاستن دمای محیط گلخانه در مناطقی با رطوبت نسبی کم، چنانچه فضای در اختیار بزرگ باشد باید از کولرهای آبی صنعتی بهره گیری شود. در غیر این صورت، نصب کولرهای آبی خانگی برای کاهش دما کفایت می کند. بنابراین نمی توان صرفا با توجه به یک پارامتر، نوع وسیله سرمایشی را مشخص کرد. اما به طور کلی سیستم های سرمایشی که قابلیت نصب در گلخانه ها را دارند عبارتند از:

  • اکونوپک
  • هواساز
  • یونیت هیتر
  • ایرواشر
  • زنت

برای گلخانه کوچک چه سیستم سرمایشی پیشنهاد می شود؟

  • می توان تجهیزات سرمایشی موجود را به دو دسته فعال و غیر فعال نیز تقسیم کرد. در روش های غیر فعال از میزان تفاوت دمایی محیط پیرامون و درون گلخانه استفاده می شود و با استفاده از سایه اندازی بر روی سقف و تهویه- جابه جایی، سعی در کنترل دما در رنج استاندارد می شود. در روش های فعال سعی می شود که حرارت موجود در محیط جذب شود و با استفاده از سرمایش تبخیری دمای مورد نیاز برای گیاهان ایجاد گردد. یعنی آب از روی سطوح مصنوعی مرطوب موجود در فضا تبخیر می شود. این فرآیند سبب کاهش دما در محیط خواهد شد. شما عزیزان می توانید برای خرید پد سلولزی گلخانه با نیکاسان همراه شوید.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن