0سبد خرید
نصب و راه اندازی کولر آبی

کولر آبی یکی از پر استفاده ترین وسایل سرمایشی است. باد خنک آن، حس و حال تابستانی دلنشینی را به همراه می آورد. در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه با نصب و راه اندازی صحیح کولر آبی، راحتی و آسایش را برای خود و خانواده تان فراهم کنید.

نصب کولر آبی

پس از اینکه با توجه به نیاز خود، کولر آبی مناسب را به همراه تمام تجهیزات آن خریداری کردید، نوبت به نصب آن می رسد. نصب کولر، شامل مراحل زیر است:

  • آماده سازی شاسی
  • بردن کولر بر روی پشت بام
  • برق کشی کولر و کلید ها
  • انتقال آب به کولر
  • نصب و تنظیم شیر شناور
  • نصب و تنظیم تسمه
  • نصب پوشال

آماده سازی شاسی (پایه)

به دلیل احتمال سرریز شدن آب از کولر و همینطور به علت فاصله داشتن کانال کولر از سطح پشت بام، نیاز است که حتما برای کولر آبی یک پایه با ارتفاع مناسب تهیه شود. به یاد داشته باشید که شاسی باید تراز باشد. میتوانید برای اطمینان از تراز بنّایی استفاده کنید تا همۀ سطوح آن تراز شود.

بردن کولر بر روی پشت بام

سه روش کم خطر برای این کار وجود دارد:

  • استفاده از بالابر
  • استفاده ار آسانسور
  • جداسازی اجزای کولر و سر هم کردن مجدد آن بر روی پشت بام

نصب و راه اندازی کولر آبی

برق کشی کولر و کلید ها

به یاد داشته باشید که این کار به تخصص و تجربۀ بالایی نیاز دارد. متاسفانه حوادث ناشی از برق گرفتگی، سالانه جان افراد بسیاری را می گیرد. کولر آبی به صورت همزمان با برق و آب سر و کار دارد و این یعنی خطر محض!
پس بهترین کار این است که از یک نیروی متخصص و مطمئن بخواهید این کار را برای شما انجام دهد. اینگونه می توانید از بسیاری از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. لذا در این آموزش برای به حداقل رساندن آسیب های اینچنینی، از توضیح نحوۀ سیم کشی ها صحبتی به میان نمی آید.

انتقال آب به کولر

ابتدا به کمک لوله های مسی یا پلیمری، آب شهری را از کنتور به محلی در نزدیکی کولر می رسانند. پس از آن، آب از طریق لوله هایی به قطر 4/1 اینچ به کولر آبی انتقال داده می شود.
برای اتصال لولۀ مسی یا پلیمری به آب شهر و شیر شناور کولر، ابتدا یک مغزی و یک شیر فلکه 2/1 را به استفاده از نوار تفلون به آب شهر متصل کنید. سپس، یک تبدیل 2/1 * 4/1 را با استفاده از نوار تفلون به شیر فلکه متصل کنید. حالا یک لولۀ مسی یا لاستیکی را به تبدیل متصل کنید.

نصب و تنظیم شیر شناور

شیر و واشر پلاستیکی آن را از سوراخِ روی بدنۀ کولر عبور دهید و با استفاده از مهرۀ برنجی آن را به بدنه محکم کنید.  حالا لوله ای را که در مرحلۀ قبل به تبدیل وصل کردید، از درون مهرۀ 4/1 اینچیِ شناور و سپس گلویی عبور دهید. مهرۀ 4/1 اینچی را محکم کنید. در هنگام انجان کار حواستان باشد که شن و ماسه داخل لوله نرود تا باعث گرفتگی لوله نشود. از لوله های استاندارد استفاده کنید.  ابتدا لولۀ سرریز را به سوراخ کف کولرمتصل کنید. حالا شیر فلکۀ آب کولر را باز کنید تا آب به داخل کولر بیاید. اجازه دهید آب کف کولر به جایی برسد که حدود یک سانتی متر با سر لوله سرریز فاصله داشته باشد. در صورتی که آب کف کولر به حدود یک سانتی متری سر لولۀ سرریز برسد و شناور به طور خودکار آب را قطع کند، یعنی شناور تنظیم است.

نصب و تنظیم تسمه

ابتدا تسمه را روی قسمت دایره ای کوچک موتور (پولی موتور) قرار دهید و با کمی تلاش تسمه را به پولی بزرگ قسمت دمندۀ کولر برسانید. مراقب دستتان باشید و با چرخاندن پولی، تسمه را جا بیندازید. اگر تسمه جا رفت، حالا موقع امتحان کردن تسمه است. با انگشت تان تسمه را به سمت داخل هل بدهید. اگر تسمه حدود 2 تا 3 سانتی متر به داخل خم شد یعنی سفتی تسمه درست است. اما اگر خیلی جابجا شد یا آنقدر سفت بود که اصلا تغییر نکرد، باید آن را تنظیم کنید.  روی پایۀ موتور کولر، تعدادی پیچ تنظیم قرار دارد. آن ها را شل کنید و با عقب و جلو بردن موتور میزان سفتی تسمه را تنظیم کنید. سپس پیچ ها را سفت کنید.

نصب کولر آبی

نصب پوشال 

در هنگام خرید پوشال دقت کنید که پوشال بیش از حد فشرده و متراکم نباشد. پوشال های بیش از حد متراکم اجازۀ عبور میزان هوای مناسب را به داخل کولر نمی دهند. پوشال ها را به آرامی داخل درب های کولر در محل مناسب قرار دهید. در هنگام امتحان کردن پمپ مطمئن شوید که آب به سطح بزرگی از پوشال ها برسد و پوشال ها تا حد ممکن خیس شوند.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن