0سبد خرید
محاسبه هیتر گلخانه

گلخانه‌ها دردسرهای بسیاری دارند. باید مراقب باشید گیاهان بیش از اندازه سرد یا بیش از اندازه گرم نشوند. در واقع برای ساخت و تجهیز یک گلخانه زیبا، باید محاسبات بسیاری را با دقت بالا انجام دهید. یکی از مهم‌ترین این محاسبات، محاسبه هیتر گلخانه است. این وسیله گرمایشی باید با تعداد معین در مکان‌های خاصی از گلخانه جای بگیرد. در ادامه این مقاله شما را با فرمول ها و نکات موردنیاز محاسبه تعداد هیترهای موردنیاز گلخانه آشنا می‌کنیم. با نیکاسان همراه بمانید.

محاسبه تعداد هیترهای مورد نیاز گلخانه

این روزها کشت گلخانه‌ای رواج بسیاری داشته است. به طوری که بسیاری از محصولاتی که امروزه مصرف می‌شوند، تنها در گلخانه‌ها کشت می‌شوند. گلخانه‌ها محبوب هستند چون شرایط آن‌ها را می‌توان تحت کنترل خود در آورد. گرما یکی از این شرایط است. اما اگر تعداد هیترها را به صورت دقیق محاسبه کنید، می‌توانید بهره وری بیشتری داشته باشید. از سوی دیگر هزینه‌های شما برای خرید هیتر گلخانه کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

میزان هدر رفت گرمایی گلخانه شما چقدر است؟ به طور کلی ما دو روش برای گرم کردن گلخانه داریم. یکی جلوگیری از خروج گرمایی که به طور طبیعی تولید می‌شود. دوم استفاده از سیستم‌های گرمایشی همچون هیتر است. اما اگر این دو را در کنار هم داشته باشید، بیشترین بهره وری نصیبتان می‌شود. از این رو در اولین گام باید میزان هدر رفت گرمایی گلخانه را محاسبه کنید.

به طور کلی گلخانه‌ها طوری ساخته می‌شوند که بیشترین انرژی گرمایی طبیعی را دریافت کنند. اما استفاده از تجهیزاتی مانند شیشه‌های دوجداره و سلولزها، می‌تواند میزان اتلاف گرمایی گلخانه را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. به طوری کلی برای محاسبه میزان هدر رفت گرمایی گلخانه از فورمول زیر استفاده می‌شود:
محاسبه تعداد هیترهای مورد نیاز گلخانه

(A+B) x (C -D) = عدد حاصل x 0/86 = کل اتلاف گرمایی گلخانه

A = مقدار کل حرارت اتلاف شده از پوشش گلخانه

B = مقدار حرارت اتلاف شده ناشی از ورود هوای تازه

C = مقدار ایده آل دمای داخل گلخانه

D = دمای بیرون گلخانه بر اساس سردترین شب سال

با در نظر گرفتن تمام این متغیرها می‌توان میزان هدر رفت گرمایی گلخانه‌ها را اندازه گیری کرد. اما به یاد داشته باشید هر کدام از پوشش‌های گلخانه‌ای، به اندازه متفاوتی می‌توانند جلوی هدر رفتن انرژی گرمایی را بگیرند. برای به دست آوردن مقدار حرارتی که هر پوشش از دست می‌دهد کافی است ضریب انتقال حرارت آن را در مساحت آن‌ها ضرب کنید.

نکته دیگری که هنگام محاسبه هیتر گلخانه به آن نیاز پیدا می‌کنید، محاسبه نیاز حرارتی گلخانه است. ممکن است یک گلخانه هزار متری تنها به یک هیتر برای گرم کردن نیاز داشته باشد. اما گلخانه کوچکتری به چندین هیتر نیازمند باشد. از این رو مساحت معیار مناسبی برای محاسبه نیاز حرارتی گلخانه نیست. اگر به دنبال رسیدن به یک عدد دقیق هستید، می‌توانید از فورمول زیر استفاده کنید:

محاسبه مقدار گرمای مورد نیاز گلخانه = (U x A x [C-D]) + ۱۰٪

U = ضریب انتقال حرارت پوشش گلخانه

A = مساحت کل گلخانه شامل سقف و دیوارها

C = دمای مناسب داخل گلخانه

D = حداقل دمای بیرون از گلخانه

۱۰٪ = جبران تلفات انرژی ناشی از کار فن تهویه و باز و بسته شدن درب و دریچه‌ها

 فرمول محاسبه تعداد هیتر گلخانه

فرمول محاسبه تعداد هیتر گلخانه

حال که عوامل موثر بر تعداد هیترهای موردنیاز گلخانه‌ها را با یکدیگر مورد برسی قرار دادیم، نوبت به فرمولهای محاسبه تعداد هیترهای یک گلخانه می‌رسد. 

این عدد از حاصل تقسیم ظرفیت حرارتی واقعی هیتر بر مقدار اتلاف حرارتی به دست می‌آید. با این حال به یاد داشته باشید اگر عدد اعشاری بود، باید آن را به بالا گرد کنید.

ظرفیت حرارتی واقعی هیتر / کل حرارت اتلاف شده گلخانه (فرمول اول) = تعداد هیترهای لازم برای گلخانه

به یاد داشته باشید مکان هیترها و ظرفیت حرارتی واقعی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مکان هیترها باید به نوعی باشد که بیشترین بازدهی را ارائه کند. گیاهانی که به هیتر نزدیک هستند نباید بسوزند؛ گیاهانی که از هیتر دور هستند نیز نباید یخ بزنند. 

میزان مصرف هیترها و رساندن سوخت به آن‌ها نیز مسئله مهمی است که باید توسط یک کارشناس برسی شود. از این رو بهتر است پیش از خرید هیتر گلخانه، با یک کارشناس خبره مشورت کنید.

اگر به دنبال خرید یا محاسبه هیتر گلخانه هستید، نیکاسان بهترین انتخابی است که می‌توان داشت! این مجموعه با سال‌ها سابقه در حوزه ارائه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی گلخانه‌ای، یکی از برندهایی است که حرف اول را در این حوزه می‌زند. از این رو پیش از سر زدن به هر فروشگاهی، بهتر است با این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن