0سبد خرید
اجزای آبگرمکن خورشیدی

در سال‌های اخیر اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزینی آن‌ها با سوخت‌های فسیلی باعث شده است آبگرمکن‌های خورشیدی بیش از پیش مورد توجه مردم قرار بگیرد. آبگرمکن‌های خورشیدی به راحتی می‌توانند نیاز خانواده‌ها را به آب گرم مورد استفاده در شستشو و استحمام برطرف سازند، علاوه بر این آبگرمکن‌های خورشیدی برای گرمایش آب استخرها، سرویس‌های بهداشتی مراکز تفریحاتی و پارک‌ها و همچنین استراحتگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی آبگرمکن خورشیدی به نور قابل مشاهده خورشید وابسته نیستند و می‌توانند در روزهای ابری نیز با جذب نور غیرمرئی خورشید آب را گرم کنند. این ویژگی باعث می‌شود استفاده از آبگرمکن‌ خورشیدی در مناطقی که آب و هوای ابری را تجربه می‌کنند نیز امکان پذیر گردد. آبگرمکن‌های خورشیدی بر اساس نوع سیستم گردش آب از اجزای مختلفی ساخته می‌شوند. آبگرمکن خورشیدی به صورت مستقیم کار می‌کند و نیازی به اجزای خاصی ندارد و به راحتی آب را گرم می‌کند. این در حالی است که آبگرمکن‌ خورشیدی غیرمستقیم برای گرم کردن آب به اجزایی نظیر مخزن ذخیره دو جداره، پمپ و موارد دیگر نیاز دارد. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت و مشخصات انواع آبگرمکن خورشیدی با کارشناسان نیکاسان تماس بگیرید.

اجزای آبگرمکن خورشیدی

اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن های خورشیدی

پیش از معرفی اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن های خورشیدی لازم است نحوه عملکرد آبگرمکن‌های خورشیدی مورد برررسی قرار بگیرند. آبگرمکن‌های خورشیدی به وسیله کالکتورهایی که بر روی پشت بام‌ها و یا روی سطح زمین نصب شده‌اند به جمع آوری انرژی تجدید پذیر نور خورشید می‌پردازد. سپس آب موجود در مخزن ذخیره آب و پنل‌ها به وسیله این انرژی به گردش در می آید و شروع به گرم شدن می‌کند. به طور کلی آبگرمکن‌های خورشیدی بر اساس نوع عملکرد خود به قطعات مختلفی مجهز می‌شوند که در ادامه آن رابررسی می‌کنیم.

  1. مخزن آبگرمکن خورشیدی: مخزن آبگرمکن به منظور ذخیره سازی آب گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخازن آبگرمکن‌ها از استیل ضد زنگ یا گالوانیزه ساخته می‌شوند و ظرفیت آن‌ها متغییر است. به طور معمول این مخزن‌ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی با پلی اورتان عایق بندی می‌شوند.
  2. نگهدارنده فلزی یا پایه: نگهدارنده‌ آبگرمکن خورشیدی اسکلت فلزی سازه است که سطوح جاذب و مخزن را نگه می‌دارد. پایه نگهدارنده از ورق روغنی ساخته می‌شود که برای افزایش مقاومت در شرایط مختلف آب و هوایی به وسیله رنگ الکترواستاتیک عایق بندی می‌گردد.
  3. کالکتورها: به کالکتورهای تخت، کالکتورهای صفحه‌ای دوبل، کالکتورهای تحت خلا و کالکتور سهموی تقسیم بندی می‌شوند. کالکتورهای تخت ساده‌ترین و رایج‌ترین کالکتور مورد استفاده در آبگرمکن‌های خورشیدی است. کالکتور تخت جعبه‌ای مستطیلی شکل است که یک صفحه جاذب از جنس آلومینیوم یا مس در آن تعبیه می‌شود. در زیر صفحه جاذب لوله‌های مسی قرار دارند. از دیگر اجزای کالکتور تخت می‌توان به وجود سطح پلاستیکی یا شیشه‌ای بر روی جعبه اشاره کرد. کالکتور صفحه‌ای دوبل بسیار شبیه به کالکتور صفحه تخت است، تنها با این تفاوت که در سطح جاذب آن از صفحه دو جداره استفاده شده است. کالکتور تحت خلا متشکل از لوله‌های شفاف دو جداره است که در موازات یکدیگر قرار دارند.
  4. مخرن انبساطی: این مخزن از تجهیزات جانبی آبگرمکن‌های خورشیدی به شمار می‌رود که به منظور کنترل فشار آبگرم در کنار مخزن اصلی نصب می‌شود.
  5. سنسورهای دما: این نوع سنسورها به منظور کنترل دمای آب در مخزن ذخیره سازی آب و در کالکتورهای خورشیدی نصب می‌شوند.
  6. پمپ سیرکولاتور: پمپ سیرکولاتور به وسیله یک ماژول کنترل کننده خورشیدی کنترل می‌شود و آب را بین کالکتورهای خورشیدی و مخزن ذخیره آب گرم به حرکت در می‌آورد و جابه‌جا می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده آبگرمکن های خورشیدی

قطعات آبگرمکن خورشیدی

یک آبگرمکن خورشیدی ساده (غیر هوشمند) از سه جز کالکتور یا جمع‌کننده حرارت، مخزن ذخیره آب و لوله‌‌های اتصال ساخته می‌شود. این نوع آبگرمکن‌های خورشیدی ساده از دهه ۸۰ میلادی ساخته می‌شوند و بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند، اما با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر و افزایش توجه به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، آبگرمکن‌های خورشیدی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند، در نتیجه آبگرمکن‌های خورشیدی مدرن از قطعات پیچیده‌تر و متنوع‌تری ساخته می‌شوند. قطعات آبگرمکن خورشیدی شامل انواع مختلف کالکتورها که بر اساس عملکرد سیستم آبگرمکن انتخاب می‌شوند، مخزن ذخیره آب، مخزن انبساطی، نگهدارنده، سنسورهای دما، پمپ ‌و کنترل‌ می‌شود. آبگرمکن‌ خورشیدی مجهز به سیستم فعال برای گردش آب و مایعات دیگر از کنترل و پمپ استفاده می‌کند. آبگرمکن خورشیدی غیر فعال برای گردش آب از گرانش و یا گرمایش طبیعی بهره‌مند می‌شود و پمپ در آن نقشی ندارد. برای کسب اطلاعات تخصصی‌تر در زمینه نحوه عملکرد و هزینه نصب آبگرمکن‌های خورشیدی با کارشناسان نیکاسان تماس حاصل فرمایید. نیکاسان یکی از بهترین فروشگاه های عرضه کننده آبگرمکن خورشیدی است. 

 

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید

ارسال سریع و تحویل فوری
پشتیبانی 24 ساعته
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن